

TBB Dergisi 2014 (115)
Mustafa Yaşar DEMİRCİOĞLU
131
I- İhalelerdeki Usul Kuralları ile Yolsuzluk Arasındaki İlişki
Kamu ihaleleri ile yolsuzluk kavramı arasında kanaatimce yakın
bir ilişki bulunmaktadır. Kamu İhale Kurumu’nun varlığı da bu ilişki
dolayısıyla büyük önem taşımaktadır. İhalelere ilişkin usuli kurallara
uygun hareket edilmesi yolsuzluğun önlenmesinde yadsınamaz bir
öneme sahiptir. İhale usulü ile ilgili kurallara uyulması, daha sonra
ihalelerin esası ve içeriği itibariyle oluşabilecek yolsuzlukların önlen-
mesinde bir güvence niteliği taşımaktadır.
Son yıllarda gerekli şartlar oluşmadığı halde açık ihale usulünden
vazgeçilerek “pazarlık yolu ile ihale usulü” benimsenmeye, dolayısıy-
la kanunun getiriliş amacı göz ardı edilerek belli kişi ve gruplar ara-
sında ihale usulü (pastanın paylaşılması) yaygınlık kazanmaya başla-
mıştır
21
. 2008 yılından bu zamana kadar 4734 sayılı Kanunda yapılan
sistematik değişikliklerle pazarlık usulünde yapılan ihalelerde ihalele-
rin ilan edilmesi şartı kaldırılmış, ihale dokümanlarının sadece davet
edilen kişilere satışı düzenlemesi getirilmiş ardından da ihaleye davet
edilmeyen kişilerin ihale süreçlerini şikayet etmelerinin önü tamamen
kesilerek hak arama hürriyeti ve mahkemelere ulaşma hakkı açıkça
engellenmiştir. Aşağıda örnekleriyle açıklandığı üzere adeta bir yol-
suzluk ekonomisi
ülkemizde yapılan ihalelere egemen olmaya başlamıştır.
Aslında bu
rutin dışı
ihale usulü daha önce Hatay’da yaşanan ve
kamuoyunda ALİ DİBO olayı olarak bilinen ihalelerle, İstanbul’daki
bir takım belediyelerin ihalelerinde yapılmaya çalışılmış ancak o za-
manlar Kamu İhale Kurumu tarafından bu ihalelerin büyük çoğun-
luğu iptal edilmiştir. Ancak geçmişte iptal edilen bu ihalelere rağmen
son yıllarda yapılan kamu ihalelerinde tekrar
“pazarlık suretiyle
ihale”
usulüne geri dönülmeye başlanmıştır. Kamu kaynakları yine
kapalı kapılar arkasında, ihaleye katılıp katılmamaları, teklif verip
vermemeleri önemli olmaksızın yalnızca 3 istekli davet edilerek ve
rekabet-şeffaflık-açıklık-katılımcılık ilkeleri göz ardı edilerek yapılma-
21
2013 yılı itibariyle açık ihale usulüne tabi olmasına rağmen halâ pazarlık usulü
ile ve ihaleye davet edilen 3 kişi aracılığıyla kamu alımlarının gerçekleştirildiği
pek çok somut örnek bulunmaktadır. Özellikle İstanbul Valiliği İl Halk Sağlığı
Müdürlüğü tarafından yapılan bazı sağlık ihalelerinde (örneğin laboratuvar hiz-
meti alımı gibi) pazarlık usulü ile mal ve hizmet alınmaya devam edildiği, ihaleye
katılmak ve ihale dokümanı satın almak isteyen kişilere doküman satışı yapılma-
yarak rekabet ortamının engellendiği görülmektedir.