

İhale Yolsuzluklarında Yeni Trend “Açık İhale” Usulünün Terki
130
yışla yapılması ilkesidir. Şeffaflık ilkesi; rekabet ve ayrım gözetmeme
ilkelerinin tamamlayıcısıdır. Bu ilke, diğer iki ilkenin uygulanmasında
denetimi sağlar. Şeffaflık, ihalenin ilanı ile istekli olabileceklerin ihale
koşullarını ve ihale ile ilgili tüm bilgileri bilmelerini gerektirir
17
. Açık,
adil, rekabetçi ve güvenilir ihale kurallarının net bir biçimde belirlen-
mesiyle idareler firmalardan sadece yüksek gelir değil aynı zamanda
“toplumsal refah”
adına optimal teklifi de alabilmektedirler
18
.
Kamu ihalelerinde rekabet ortamının daraltılması ve eksik reka-
bet dolaylı olarak toplumsal refahı tehdit etmektedir. Tekel, tekelci
rekabet ve oligopol piyasalarından oluşan eksik rekabet piyasaları,
firmalara ürettikleri mal ve hizmetlerin fiyatını belirleyebilme gücü
vermektedir
19
. Bu güç ise kamu alımlarında kaynakların verimli kul-
lanılmasını engellemekte kamu alımları olması gerekenden daha yük-
sek maliyetle gerçekleştirilmektedir. Bu çerçevede açık ihale usulü ile
rekabete açık bir ihale yöntemi yerine pazarlık usulü ile davet edilen 3
istekli arasında ihale yapılması ciddi şekilde rekabet ortamını daralt-
makta ve eksik rekabeti beraberinde getirmektedir.
Açık ihale usulü ile hedeflenen amaç bazı olağanüstü durumlarda
terkedilebilmekte ve “pazarlık usulü” ile ihtiyaçlar karşılanabilmek-
tedir. Bu hususlar Kanun’da sınırlı sayıda sayılarak belirlenmiş olup
doğal afet, salgın hastalık, can ve mal kaybı tehlikesi gibi önceden
öngörülemeyen ve ivedilik arz eden durumlardır
20
. Benzer şekilde sa-
vunma, güvenlik alanındaki özel durumlarla, seri üretim tabi olma-
yan veya özgün ve karmaşık işlerle, açık ve belli istekliler arasında
gerçekleştirilemeyen işlerde “pazarlık usulü” yöntemiyle kamu hiz-
metleri için gerekli ihtiyaçların karşılanması amaçlanmıştır. Pazarlık
usulünde uygulamada çoğunlukla ilan yapılmamakta sadece ihaleye
3 istekli
davet edilerek
(katılımın sağlanması şart değildir) mal ve hiz-
met alımları sonuçlandırılmaktadır. Üstelik pazarlık usulünde sadece
3 istekliyi davet etmek yeterli olup bu isteklilerden 2 tanesi teklif gön-
dermese ve sadece bir istekli teklif gönderse bile bu istekli ile sözleşme
yapılarak iş ihale edilebilmektedir.
17
Kutlu, s. 120.
18
Emek, Kamu İhalelerinde Rekabetin Sağlanması Ve Korunması, S. 10.
19
Taner Güney -Yolsuzluk Ve Refah, Kütahya 2013. Dumlupınar Üniversitesi Sos-
yal Bilimler Enstitüsü İktisat Anabilim Dalı Doktora Tezi. S. 12.
20
Sancaktar, s. 552.