Background Image
Previous Page  144 / 517 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 144 / 517 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (115)

Mustafa Yaşar DEMİRCİOĞLU

143

Bu hüküm çerçevesinde idarelerin “

süreklilik arz eden mal ve

hizmet alımları”

ile ilgili olarak yılın sonunda ya da ertesi yılın başın-

da çıkılan ihalelerde önceden öngörülemeyen nedenlerle ihale süreci-

nin uzadığı durumlarda süreklilik arz eden bu alımların kesintiye uğ-

ratılmamasını teminen, ihale sonuçlandırılıncaya kadar geçecek süre

içindeki ihtiyaçların 2014 yılı alımları için;

a- İdarelerin yaklaşık maliyeti 157.923 Türk Lirasına kadar olan ma-

mul mal, malzeme veya hizmet alımları,

b- Büyükşehir belediyesi sınırları dahilinde bulunan idarelerin

47.373,- TL, diğer idarelerin 15.783,- TL’ sini aşmayan ihtiyaçları ile

temsil ağırlama faaliyetleri kapsamında yapılacak konaklama, se-

yahat ve iaşeye ilişkin alımları,

pazarlık usulü ile gerçekleştirilebilecektir.

Ancak yeni ihale süreci tamamlanıncaya kadar

“geçiş aşaması”

için kesintiye uğratılmaması amaçlanan bu ihalelerin “süreklilik arz

eden mal ve hizmet alımlarına münhasır olduğu” özellikle göz önün-

de bulundurulacaktır. Burada ihale süreci tamamlanıncaya kadar “ge-

çiş aşaması” için çözüm olarak kabul edilen pazarlık usulünün sadece

“mal ve hizmet alımları” ile ilgili olduğu, yapım işleri ihaleleri ile ilgili

olarak geçiş sürecine yönelik pazarlık usulü ile ihale yapılamayacağı

hususuna dikkat edilmelidir

45

.

Kanunun 5 inci maddesinde yer alan ödeneksiz ihaleye çıkılamaz hükmü gereğin-

ce, ödeneğin konulduğu tarih ile önceden tam olarak bilinmesi mümkün olmayan

ihale işlemlerinin sonuçlandırıldığı tarih arasında kalan ve ertelenmeyecek nite-

likteki süreklilik arz eden hizmet alımları için …2003/3 sayılı Kamu İhale Tebli-

ği gereğince İdare tarafından, temel usuller olarak belirtilen açık ihale veya belli

istekliler arasında ihale usulüne göre ihale işlemlerinin başlatılması, fakat ihale

sürecinin belirli bir zaman alacağı dikkate alınarak bu süreç sonuçlandırılıncaya

kadar geçecek süre içindeki ihtiyaçların 4734 sayılı Kanunun 21 inci maddesinin

(b) bendi gereğince pazarlık usulü ile temin edilmesi gerektiği halde, idare bu

düzenlemeleri gözetmeksizin ihtiyacını bölümlere ayırmış, önce 1 aylık sonra da 3

aylık ihtiyacını pazarlık usulü ile giderme yolunu seçmiştir. Bu durumda, …İhale

usulünün seçiminde hata yapıldığı, bu hatalı idari işlemin, zincirleme idari işlem-

lerden oluşan ve karma işlem niteliği taşıyan ihale sürecindeki diğer işlemlerin

hukuksal nedeni olarak, bu işlemleri de Kanuna aykırı hale getirdiği anlaşılmıştır.

Kamu İhale Kurulu Kararı, 2004/UK.Z-792.

45

Bu çerçevede Kurul; “Kent Katı Atık Depolama Alanı Düzenlenmesi Yapım İşi İha-

lesinde” geçiş süreci için işin pazarlık usulü ile ihale edilmesinde ihale konusunun

“yapım işi” olması gerekçesi ile 4734 sayılı Kanun’un 21/b maddesi çerçevesinde

pazarlık usulü ile geçiş sürecine yönelik ihale yapılamayacağına karar vermiştir.