

TBB Dergisi 2014 (115)
Mustafa Yaşar DEMİRCİOĞLU
143
Bu hüküm çerçevesinde idarelerin “
süreklilik arz eden mal ve
hizmet alımları”
ile ilgili olarak yılın sonunda ya da ertesi yılın başın-
da çıkılan ihalelerde önceden öngörülemeyen nedenlerle ihale süreci-
nin uzadığı durumlarda süreklilik arz eden bu alımların kesintiye uğ-
ratılmamasını teminen, ihale sonuçlandırılıncaya kadar geçecek süre
içindeki ihtiyaçların 2014 yılı alımları için;
a- İdarelerin yaklaşık maliyeti 157.923 Türk Lirasına kadar olan ma-
mul mal, malzeme veya hizmet alımları,
b- Büyükşehir belediyesi sınırları dahilinde bulunan idarelerin
47.373,- TL, diğer idarelerin 15.783,- TL’ sini aşmayan ihtiyaçları ile
temsil ağırlama faaliyetleri kapsamında yapılacak konaklama, se-
yahat ve iaşeye ilişkin alımları,
pazarlık usulü ile gerçekleştirilebilecektir.
Ancak yeni ihale süreci tamamlanıncaya kadar
“geçiş aşaması”
için kesintiye uğratılmaması amaçlanan bu ihalelerin “süreklilik arz
eden mal ve hizmet alımlarına münhasır olduğu” özellikle göz önün-
de bulundurulacaktır. Burada ihale süreci tamamlanıncaya kadar “ge-
çiş aşaması” için çözüm olarak kabul edilen pazarlık usulünün sadece
“mal ve hizmet alımları” ile ilgili olduğu, yapım işleri ihaleleri ile ilgili
olarak geçiş sürecine yönelik pazarlık usulü ile ihale yapılamayacağı
hususuna dikkat edilmelidir
45
.
Kanunun 5 inci maddesinde yer alan ödeneksiz ihaleye çıkılamaz hükmü gereğin-
ce, ödeneğin konulduğu tarih ile önceden tam olarak bilinmesi mümkün olmayan
ihale işlemlerinin sonuçlandırıldığı tarih arasında kalan ve ertelenmeyecek nite-
likteki süreklilik arz eden hizmet alımları için …2003/3 sayılı Kamu İhale Tebli-
ği gereğince İdare tarafından, temel usuller olarak belirtilen açık ihale veya belli
istekliler arasında ihale usulüne göre ihale işlemlerinin başlatılması, fakat ihale
sürecinin belirli bir zaman alacağı dikkate alınarak bu süreç sonuçlandırılıncaya
kadar geçecek süre içindeki ihtiyaçların 4734 sayılı Kanunun 21 inci maddesinin
(b) bendi gereğince pazarlık usulü ile temin edilmesi gerektiği halde, idare bu
düzenlemeleri gözetmeksizin ihtiyacını bölümlere ayırmış, önce 1 aylık sonra da 3
aylık ihtiyacını pazarlık usulü ile giderme yolunu seçmiştir. Bu durumda, …İhale
usulünün seçiminde hata yapıldığı, bu hatalı idari işlemin, zincirleme idari işlem-
lerden oluşan ve karma işlem niteliği taşıyan ihale sürecindeki diğer işlemlerin
hukuksal nedeni olarak, bu işlemleri de Kanuna aykırı hale getirdiği anlaşılmıştır.
Kamu İhale Kurulu Kararı, 2004/UK.Z-792.
45
Bu çerçevede Kurul; “Kent Katı Atık Depolama Alanı Düzenlenmesi Yapım İşi İha-
lesinde” geçiş süreci için işin pazarlık usulü ile ihale edilmesinde ihale konusunun
“yapım işi” olması gerekçesi ile 4734 sayılı Kanun’un 21/b maddesi çerçevesinde
pazarlık usulü ile geçiş sürecine yönelik ihale yapılamayacağına karar vermiştir.