

İhale Yolsuzluklarında Yeni Trend “Açık İhale” Usulünün Terki
144
2- Pazarlık Usulünde İhale Süreci-Teknik Görüşmeler ve Fiyat
Tekliflerinin Alınması
“Açık ihale usulü veya belli istekliler arasında ihale usulü ile yapı-
lan ihale sonucunda teklif çıkmaması, ihalenin, araştırma ve geliştir-
me sürecine ihtiyaç gösteren ve seri üretime konu olmayan nitelikte ol-
ması, ihale konusu mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin özgün
nitelikte ve karmaşık olması nedeniyle teknik ve malî özelliklerinin
gerekli olan netlikte belirlenememesi” hallerinde yapılacak pazarlık
usulü ile ihalelerde, ihale dokümanında belirtilen değerlendirme kri-
terlerine göre
yeterliği tespit edilen
46
istekliler, öncelikle ihale konusu
İdare tarafından, 04.01.2009 tarih ve 4940 sayılı İhale Usulünün Tespitine İlişkin
Tutanakta; Bursa Büyükşehir Belediye Başkanlığı Hizmet Alımları İhale Komis-
yonunun 18.12.2006 tarih ve 121 sayılı kararı ile Remzi Sütçü’ye ihale olunan Kent
Katı Atık Depolama Alanı ve Ambalaj Atıkları Toplama ve Ayırma Tesisi İşletimi
İle Tıbbi Atıklar ve Ambalaj Atıklarının Ayrı Toplanması-Taşınması işinde aralık
2008 tarihi itibariyle işin %93 üne gelindiği, işin keşfinin süresinden önce dolması
ve yeterli gelmemesi nedeniyle yeni bir ihalenin yapıldığı, ancak yapılan itiraz ne-
deniyle ihalenin kısa sürede neticelenmeyeceğinin anlaşıldığı, bu sebeple sürek-
lilik arz eden işin aksamaması amacıyla 3 aylık geçici bir süre için Kent Katı Atık
Depolama Alanı Düzenlenmesi Yapım İşinin önceden öngörülemeyen olayların
ortaya çıkması durumu göz önüne alınarak pazarlık usulü ile ihale edilmesinin
uygun olacağı ifadelerine yer verilmiştir. Kamu İhale Genel Tebliğinin, esas ihale
usulleri ile başlatılan ihale sürecinin belli bir zaman alacağı ve bu sürecin tamam-
lanmasına kadar geçecek sürenin de idare tarafından önceden öngörülemeyen
olay kapsamında değerlendirilmesi ve bu geçiş aşamasında pazarlık usulü ile iha-
leye çıkılabilmesine imkân tanıyan söz konusu düzenlemesinin, sadece süreklilik
arz eden mal ve hizmet alımlarına münhasır olduğu dikkate alındığında yapım işi
olarak ihalesi gerçekleştirilen inceleme konusu ihalede, 4734 sayılı Kanunun 21/b
maddesine dayanılarak ihaleye çıkılabilmesinin hukuken mümkün olmadığı so-
nucuna varılmıştır. Kamu İhale Kurul Kararı, 2009/UY.I-1030
46
İhale konusu iş ile ilgili tecrübe, deneyim, yeterlilik, profesyonelliğin belirlenme-
sinde de Kanun genel çerçeveyi belirlemiştir. Kanun hem ekonomik ve mali ye-
terlilik hem de mesleki ve teknik yeterlilik alanında standartlar belirlemektedir.
Kanun’un “İhaleye katılımda yeterlik kuralları” başlığını taşıyan 10’uncu madde-
sinde ekonomik, mali, teknik, mesleki yeterlilik konusunda hangi bilgi ve belgele-
rin istenileceğini de düzenlemiştir. Bankalardan temin edilecek malî durumla ilgi-
li belgeler, bilanço veya bunlara eşdeğer belgeler, iş hacmini gösteren toplam ciro
veya ihale konusu iş ile ilgili taahhüt altındaki ve bitirilen iş miktarını gösteren
belgeler ekonomik ve malî yeterliği gösteren bilgi ve belgeler olarak düzenlenmiş-
tir. Ticaret/sanayi veya meslek odasına kayıtlı olarak faaliyette bulunulduğuna
ilişkin belgeler, kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında ta-
ahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak yapım işleri, denetle-
nen ya da yönetilen işlerle ilgili deneyimi gösteren belgeler (mühendis ve mimar-
lara ilişkin), kabul işlemleri tamamlanan mal ve hizmet alımlarına ilişkin dene-
yimi gösteren belgeler, üretim ve/veya imalat kapasitesine, araştırma-geliştirme
faaliyetlerine ve kaliteyi sağlamasına yönelik belgeler mesleki ve teknik yeterliliği