

İhale Yolsuzluklarında Yeni Trend “Açık İhale” Usulünün Terki
146
Doğal afetler, salgın hastalıklar, can veya mal kaybı tehlikesi gibi
ani ve beklenmeyen veya idare tarafından önceden öngörülemeyen
olayların ortaya çıkması veya savunma ve güvenlikle ilgili özel du-
rumların ortaya çıkması üzerine ihalenin ivedi olarak yapılmasının
zorunlu olduğu ya da idarelerin yaklaşık maliyeti 157.923 Türk Li-
rasına
48
kadar olan mal alımlarında, malın sözleşme yapma süresi
içinde teslim edilmesi ve bunun idarece uygun bulunması halinde,
sözleşme yapılması ve kesin teminat alınması zorunluluğu bulun-
mamaktadır.
3- Pazarlık Usulünün Seçilmesindeki Gerekçenin
Açıklanması ve İdari İşlemin Sebep Unsuru
Bilindiği üzere bir idari işlem belli unsurların bir araya gelmesi ile
oluşur. Bunlar; idari işlemin hukuka uygunluğunun denetimi açısın-
dan büyük önem taşımaktadır. İhale hukukunda pazarlık usulünün
seçilmesi ve bu usulle ihalelerin yapılması konusunda idari işlemin
gerekçesi veya sebep unsuru ön plana çıkmaktadır. Sebep unsuru; ida-
reyi böyle bir işlem yapmaya yönelten etken veya bir başka ifade ile
işlemin gerekçesidir
49
. Sebep; idari işlemden önce gelen hukuki veya
fiili etkenlerdir
50
. İhale hukukunda pazarlık usulü ile ihalenin/idari
işlemin yapılmasına dayanak teşkil eden etken veya gerekçeler mev-
zuatta açıkça sıralanmış olup bu konuda bir belirsizlik söz konusu de-
ğildir
51
. Bu çerçevede örneğin işin
“acele (ivedi) olarak”
karşılanması
gerekliliği tek başına pazarlık usulü ile ihaleye haklı gerekçe olamaz.
Pazarlık usulü ile ihale yapılabilmesi için kanunda sayılan durumlarla
sınırlı olarak hukuken geçerli, muteber ve her halükarda özel menfaat
idareye verilmesi gerekmekte olup bu saatten sonra verilen teklifler kabul edilme-
mekte ve açılmaksızın iade edilmesi gerekmektedir. Tekliflerin iadeli taahhütlü
olarak da gönderilmesi mümkündür. Posta ile gönderilecek tekliflerin ihale dokü-
manında belirtilen ihale saatine kadar idareye ulaşması şarttır. Postadaki gecikme
nedeniyle işleme konulmayacak olan tekliflerin alınış zamanının bir tutanakla tes-
pit edilmesi gerekmektedir. Verilen teklifler, zeyilname düzenlenmesi hali hariç,
herhangi bir sebeple geri alınamaz ve değiştirilemez.
48
Bknz. 30.01.2014 tarih ve 28898 sayılı Resmi Gazete.
49
Akyılmaz/Sezginer/Kaya, s. 391-392, Günday, s. ………
50
Gözler, C I, s. 893.
51
İdari işlemin sebebi; açıkça belirtilebileceği gibi sebep belirsiz kavramlarla (milli
güvenlik, kamu düzeni, kamu yararı vb.) da ifade edilebilir ya da sebep hiç göste-
rilmeyebilir. Akyılmaz/Sezginer/Kaya, s. 394-395, Gözler, C I, s. 896-899