Background Image
Previous Page  155 / 517 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 155 / 517 Next Page
Page Background

İhale Yolsuzluklarında Yeni Trend “Açık İhale” Usulünün Terki

154

8- Bir tasarım yarışmasını takip eden ve yürürlükteki kurallar uya-

rınca başarılı olan adaya ya da başarılı adaylardan birine ihalenin

verilmesinin gerekli olduğu hizmet alım ihalelerinde ilan yapıl-

maksızın pazarlık usulü ile ihale gerçekleştirilebilir. Ancak birden

fazla başarılı aday olması halinde, başarılı olan adayların tamamı-

nın pazarlık sürecine katılmaya davet edilmeleri gerekmektedir.

(m. 31, 3. bendi)

9- Yapım işleri ihaleleri ve hizmet alımı ihaleleri ile ilgili olarak, ya-

pım işini yürüten ya da hizmeti gören ekonomik operatöre veril-

mek şartıyla; başlangıçtaki projede veya yapılan ihalede yer alma-

yan, fakat öngörülmeyen koşullar nedeniyle ilgili yapım işinin ya

da hizmetlerin ifası için gerekli hale gelen ilave yapım işleri veya

hizmetler, bu türden ilave yapım işleri veya hizmetlerin, ihale

makamları için esaslı bir külfete sokmayacak şekilde, teknik veya

ekonomik olarak ilk sözleşmeden ayrılmasının mümkün olmadığı

işler veya ilk sözleşmenin ifasından ayrılabilir olmasına rağmen,

sözleşmenin tamamlanması için zorunlu olan bu türden ilave ya-

pım işleri veya hizmetler ilan yapılmaksızın pazarlık usulü ile iha-

le edilebilir. Ancak ilave yapım işleri veya hizmetlere ilişkin olarak

gerçekleştirilen ihalelerin toplam bedelinin, ilk sözleşme bedeli-

nin %50’sini aşmaması gerekmektedir (m. 31, 4/a).

10- Açık ihale ya da belli istekliler arasında ihale usulü ile gerçekleş-

tirilmiş olan ilk ihalenin esas aldığı ana proje ile uyumlu olma-

sı şartıyla, aynı ihale makamı tarafından ilk ihalenin bırakıldığı

ekonomik operatöre,

aynı tür yapım işleri ya da hizmet alımının

tekrarı niteliğindeki yeni yapım işleri veya hizmet alımı ihale-

lerinin verildiği haller

ilan yapılmaksızın pazarlık usulü ile ihale

edilebilir. Bu işlerde ilk proje ihaleye çıkarıldığında, bu türden bir

usulün kullanılma olasılığı açıklanır ve ihale makamları tarafın-

dan müteakip yapım işleri ve hizmetlerin toplam yaklaşık mali-

yeti dikkate alınır. Bu usul ancak, ilk sözleşmenin imzalanmasını

takip eden üç yıl süresince kullanılabilir. (m. 31, 4/b).

Avrupa birliği uygulaması ile Türk Kamu İhale uygulamasındaki

temel fark; Avrupa Birliği uygulamasında “acil durum” kavramının

çok katı ve dar yorumlanmasıdır. Bu durumda acil durumu gerekçe-

lendirmek için gösterilen koşullar hiçbir şekilde idarenin eylemleriy-