Background Image
Previous Page  160 / 517 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 160 / 517 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (115)

Mustafa Yaşar DEMİRCİOĞLU

159

için öngörülen usulün uygulanmasıdır

76

. Belirtilen gerekçelerle belli

formaliteler ve usuli kurallar çerçevesinde ancak açık ihale usulü uy-

gulanarak yapılabilecek ihaleler, pazarlık usulü uygulanmak suretiyle

gerçekleştirilmekte kanun tarafından başka amaçlar için öngörülen

bir ihale usulü devreye sokulmaktadır.

Pazarlık usulü ile yapılabilecek ihaleler Kanun’da açıkça sayılmış

olup bu haller;

“a

çık

veya belli istekliler arasında ihale usulü ile yapılan iha-

le sonucunda teklif çıkmaması, doğal afetler, salgın hastalıklar, can veya mal

kaybı tehlikesi gibi ani ve beklenmeyen veya idare tarafından önceden öngörü-

lemeyen olayların ortaya çıkması üzerine ihalenin ivedi olarak yapılmasının

zorunlu olması, savunma ve güvenlikle ilgili özel durumların ortaya çıkması

üzerine ihalenin ivedi olarak yapılmasının zorunlu olması. ihalenin, araştırma

ve geliştirme sürecine ihtiyaç gösteren ve seri üretime konu olmayan nitelikte

olması, ihale konusu mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin özgün nitelik-

te ve karmaşık olması nedeniyle teknik ve malî özelliklerinin gerekli olan netlik-

te belirlenememesi ve 2014 yılı itibariyle idarelerin yaklaşık maliyeti 157.923

Türk Lirasına

77

kadar olan mamul mal, malzeme veya hizmet alımları”

8- Pazarlık Usulünde Hak Arama Hürriyetinin ve

Mahkemelere Ulaşma Hakkının Engellenmesi

Son yıllarda kamu idareleri tarafından gerçekleştirilen ihale iş-

lemlerindeki hukuka aykırılıkların başında, açık ihale usulüne tabi

olup pazarlık usulüne tabi olmayan ancak pazarlık usulü ile kapalı

kapılar arkasında yapılan ihalelerde 3. Kişilerin

şikayet

haklarının kul-

lanılmasının da engellenmesidir. Zira mevcut hukuki durum itibariy-

le ihaleye davet edilmeyen kişilerin bu ihale sürecini dava etmeleri

mümkün olmadığından hiç kimse; “bu ihalelerin pazarlık usulü ile

yapılamayacağını”, bir başka ifade ile açık ihale usulüne tabi olduğunu

iddia ve dava konusu yapamamaktadır.

Bu hukuksuzluğa gerekçe olarak Kanun’un 28’inci maddesi gerek-

çe gösterilmektedir.

Özellikle 2012 yılında Kanun’a eklenen bir cümle ile

ihalelerin belli kişiler arasında ve kapalı kapılar arkasında yapılmasına yönelik

düzenleme yürürlüğe konulmuştur. Bu yeni düzenleme ile kanaatimce şeffaf-

76

Akyılmaz/Sezginer/Kaya, s. 405.

77

Bknz. 30.01.2014 tarih ve 28898 sayılı Resmi Gazete.