

TBB Dergisi 2014 (115)
Mehmet ÖNCÜ
31
rin içeriğini,
Vinter ve Diğerleri
kararı ile Öcalan (no. 2) kararına baka-
rak tespit etmek mümkündür. Öcalan (no. 2) kararında da,
Vinter ve
Diğerleri
kararına atıf yapılarak, herhangi bir ceza adalet sisteminin
seçimi ve cezaların ağırlığı ya da miktarı konusunda devletlerin tak-
dir yetkisi (
margin of appreciation - marge d’appréciation
) bulunduğu ve
[müebbet hapis] cezasının yeniden gözden geçirilmesine imkân veren
“prosedürün” şekli (idarî ya da adlî) ve
zamanı
konusunda herhangi
bir yöntemi ve süreyi emretmenin AİHM’nin yetkisinde olmadığı ifa-
de edilmiştir. Ancak,
ilk incelemenin müebbet hapis cezasına hükmedildiği
tarihten en fazla yirmi beş yıl sonra yapılması ve bu incelemenin daha sonra
düzenli aralıklarla tekrarlanması gerektiği yönünde mukayeseli hukuk ve ulus-
lararası hukukta net bir eğilimin olduğu” Öcalan v. Türkiye (no. 2)
kararında
da tekrarlanmıştır
47
.
Ancak belirtilenlerden, suçun sabit olup olmadığına ilişkin ye-
niden bir yargılama yapılması ve dolayısıyla kesin hükmün yeniden
tartışmaya açılması gerektiği sonucu çıkarılmamalıdır. AİHM kararı
sadece, hükmedilen hürriyeti bağlayıcı cezanın [belirli] bir süre in-
fazından sonra, infazın devamının meşru olup olmadığının yeniden
incelemesine imkân veren bir “prosedürü” veya [yargılamayı] gerekli
kılmaktadır. Suçun sabit olup olmadığına ilişkin bir yargılamayı değil,
cezanın miktarına ilişkin bir gözden geçirmeyi zorunlu kılmaktadır.
Aksini düşünmek, kesinleşmiş mahkeme kararlarının yıllar sonra
yeniden tartışma konusu yapılmasına yol açacak olup, bu türden bir
yorum “kesin hükmün etkisi”, “hukuksal güvenlik ilkesi” ve genel
olarak da “hukuk devleti ilkesine” aykırılık oluşturur. Mahkeme’ye
göre, “
hukuksal güvenlik ilkesi, hukukun üstünlüğü ilkesinin doğasında var
olan temel ilkelerden biri olup, mahkemeler tarafından verilen ve kesin hükme
dönüşmüş yargı kararlarının daha sonra tekrar tartışma konusu yapılmama-
sı gerektiğini de içermektedir
”
48
. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin
verdiği bir kararda, belirtilen bu ilkelerin tamamının tartışma konusu
47
Öcalan v. Türkiye (no. 2), yukarıda belirtilen, § 198. Ayrıca bk. Vinter ve Diğerleri
v. Birleşik Krallık [BD], yukarıda belirtilen, § 120.
48
Brumarescu v. Romanya, no. 28342/95, 28 Ekim 1999, § 61. Hukuksal güvenlik
ilkesi konusunda gbi. bk. J. Boulouis, “Quelques observations à propos de la sé-
curité juridique”, Liber amicorum P. Pescatore, 1987, s. 53-58; M. Fromont, « Le
principe de sécurité juridique », AJDA, 1996, numéro spécial Droit administratif
et droit communautaire, s. 179-184; A.-L. Valembois, La constitutionnalisation de
l’exigence de sécurité juridique en droit français, t. 122, Paris, LGDJ, 2005.