

TBB Dergisi 2014 (115)
Mehmet ÖNCÜ
35
la peine
) geçtikten sonra, yapılan şartla salıverme talebini inceleyecek
infaz hâkiminin [orta ölçekte] ve keyfiliğe yol açmayacak derecede bir
takdir yetkisine sahip olmasında yarar vardır.
Son olarak, şartla salıverme talebinin reddi konusundaki gerek-
çelere de değinmekte yarar vardır. Bu konu ile ilgili olarak AİHM ka-
rarlarında, “
ilgilinin kamu düzeni açısından tehlike oluşturmaya devam edip
etmediği
” ve/veya “
cezadan beklenen caydırıcılık ve cezalandırma amaçla-
rının tamamıyla karşılanıp karşılanmadığı
” gibi nedenler belirtilmiştir
58
.
Mahkûmun kişiliği, psikiyatrik durumu ve cezaevindeki tutum ve
davranışları, disiplin cezası alıp almadığı, yeniden suç işleme risk ya
da eğiliminin bulunup bulunmadığı, cezadan beklenen ıslah amacı-
nın gerçekleşip gerçekleşmediği ve dolayısıyla “iyi halli” olup olma-
dığı, terör örgütü üyesi veya yöneticisi olmaktan hükümlü ise, somut
olgular dikkate alındığında, kişinin serbest kalmasının kamu düzeni
açısından tehdit ya da tehlike oluşturmaya devam edip etmediği gibi
hususlar dikkate alınarak karar verilebilir. Keyfiliği önlemek için bu
ve benzeri kriterlere yasal düzenlemelerde yer verilebilir. Belirtilen
hususların tespiti açısından uzmanlardan rapor alınması gerekliliği
de yasa da öngörülebilir. Uygulamada, infazın daha fazla sürmesinin,
“
hürriyeti bağlayıcı cezalardan beklenen meşru amaçlardan
(cezalandırma,
caydırma, toplumu koruma, yeniden topluma kazandırma)
herhangi
biri ile gerekçelendirilemediği
” durumlarda ise, hükümlünün şartla salı-
verilmesine karar verilebilir.
Dolayısıyla, yapılacak yasal düzenlemelerde bir taraftan infazda
geçmesi gereken asgari süreler belirtilerek, şartla salıvermeye karar
verecek infaz hâkimine bu konuda belirli bir takdir yetkisi tanınması
gerekirken, diğer taraftan da bu takdirin sınırlarını çizecek ve tale-
bin kabulü ya da reddine gerekçe oluşturacak nedenlere yer vermekte
yarar vardır. Şartla salıvermenin otomatik olmaması ve sistemin be-
lirtilen şekilde oluşturulması, toplumun ve kamu düzeninin şiddet ey-
lemlerine ve ağır suçlulara karşı korunması, diğer bir ifade ile devletin
diğer bireylerin yaşama hakkını koruması açısından alması gereken
pozitif tedbirlerin alınması ve [mahkûm söz konusu olduğunda da]
keyfiliğin önlenmesi açısından önemlidir.
58
Örnek olarak bk. Vinter ve Diğerleri v. Birleşik Krallık [BD], yukarıda belirtilen, §§
131; Öcalan v. Türkiye (no. 2), yukarıda belirtilen, § 207.