Background Image
Previous Page  119 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 119 / 449 Next Page
Page Background

Zorunlu Askerlik Hizmetine Karşı Vicdani Ret ve Sivil İtaatsizlik

118

ölçütlerdir

19

. Sayılan özellikler sivil itaatsizliğin; devrim, ihtilâl, isyan,

direniş, yasal protesto eylemleri, kriminal fiiller gibi pek çok hareket-

ten ayrılması sonucunu doğurmaktadır

20

.

Bir eylemin sivil itaatsizlik eylemi olarak değerlendirilebilmesi için

başka bazı şartları içermesi gerektiğini savunan düşünürler, ekledik-

leri bu özellikler çerçevesinde, sivil itaatsizlik eylemlerini çok sınırlı

tutabildikleri gibi, tersi bir biçimde, farklı eylem gruplarını da bu kav-

ram içine yerleştirebilmektedirler

21

. Örneğin, Habermas’a göre sivil ita-

atsizlik, “hukuk düzenine karşı, genel bir itaatsizlik amacı gütmeden,

kurallardan birinin ya da birkaçının iradi, planlı bir şekilde ihlâlini

içerirken”

22

, Arendt’in sivil itaatsizlik düşüncesinde, sistemin geneli ile

az ya da çok bir anlaşmazlığın mevcut olduğu görülmektedir

23

.

2. Vicdani Ret

Vicdani ret kavramı kısaca, kişinin kendi vicdanının talimatları-

na uygun hareket etmesi neticesinde zorunlu bir uygulamaya karşı

çıkması olarak tanımlanabilir

24

. Kavram olarak “vicdani ret” ilk kez

1890’lı yıllarda, zorunlu aşı uygulamasına karşı kullanılmıştır

25

. Yine,

ahlâki değerler veya dini inançlar nedeniyle kürtaja karşı çıkmak da

vicdani ret terimi çerçevesinde değerlendirilmektedir. Ancak bu kav-

ram Birinci Dünya Savaşı ile birlikte, hızlı ve geri alınamaz bir biçim-

de, silah tutmayı veya hangi koşul altında olursa olsun orduya katıl-

mayı reddeden askerlerle anılır hale gelmiştir

26

.

19

Bu konudaki tanım yelpazesi için bkz. Ökçesiz,s.108-114.

20

Bkz. Coşar,s.10-15. Ayrıca bkz. Ökçesiz, s.110.

21

Sivil itaatsizlik eyleminin taşıması gereken özellikler konusunda farklı bakışaçıla-

rı için bkz. Coşar,

s. 10-15., ayrıca bkz. Cohen Carl, Civil Disobedience: Conscien-

ce, Tactics and The Law, Columbia University Press, New York and London, 1971,

s. 4-50.

22

Jürgen Habermas, “Sivil İtaatsizlik: Demokratik Hukuk Devletinin Denektaşı,

Almanya’da Otoriter Legalizm Karşıtlığı”, Coşar, s. 124.

23

Bkz. Hannah Arendt, “Sivil İtaatsizlik”, Coşar, s. 81-86.

24

Marie France Major, “Conscientious Objection and International Law: A Human

Right?”, Case Western Reserve Journal of International Law, 1992, vol. 24, s.350.

25

Bkz., Charles C. Moskos–John Chambers Whiteclay II. (Ed.), The New Conscien-

tious Objection: From Sacred to Secular Resistance, Oxford University Press, New

York – Oxford, 1993, s.11

26

Major, s.350