

TBB Dergisi 2016 (116)
Dilan MIZRAK
123
redden bahsetmek yanlış olmayacaktır. Bu iddiaya II. Dünya Savaşı
sırasında, Nazi Almanyasındaki durum örnek gösterilebilir
42
. Vicda-
ni reddin daha önce verilen; ‘inançlar ya da bir takım ahlâki, politik
değerler nedeniyle askerlik hizmetine karşı çıkmak’ şeklindeki tanımı
da; Speck’in gri ret olarak tabir ettiği durumu içeriyor görünmektedir.
Kişi, vicdanının talimatları gereği askerlik yapamayacak olmakla be-
raber, açık bir karşı çıkışı göze alamıyor olabilir. Vicdani ret şeklinde
bir hakkın tanınmadığı ve hatta böyle bir talebin ciddi yaptırımlara
maruz bıraktığı bir ülkede, sayılan biçimler de itaatsizlik olarak adlan-
dırılabilir. Ancak, vicdani reddi bu biçimlerden ayırmamak da yan-
lış olacaktır, çünkü vicdani ret eyleminde retçi, eyleminin hukuki ve
politik sonuçlarına katlanmakta, devlet otoritesine açık bir karşı çıkış
sergilemektedir.
3. Sivil
İtaatsizlik ve
Vicdani Ret
Vicdan, kişinin kendi davranışları üzerindeki sorumluluğu ile
ilgilidir ve bir değer yargısı içermektedir
43
. Bir kişi, vicdani kanaati
doğrultusunda gerçekleştirdiği herhangi bir eyleminde, konu ile ilgili
bilgisine, olayı kavrayış biçimine göre kusursuz sayılabilecek bir doğ-
ruya, toplumsal kabul edilebilirliği olan bir doğruya ya da tamamen
öznel bir doğruya uygun davranabilmektedir. Ancak mesele şudur ki,
sayılan her bir doğruya ulaşma biçimi de esasen subjektif nitelik taşı-
masına rağmen, varılan sonuç toplumsal bir doğru ya da pozitif hu-
kukun öngördüğü bir düzenleme ile çelişmediği takdirde kabul gör-
mekte, aksi halde reddedilmektedir. Kişinin, vicdani sorumluluğu ile
bu tür kabuller arasında yapacağı tercihte yalnız kalması, ciddi yap-
tırımlar ile karşılaşması veya yaşadığı süre boyunca kişisel bir ıstırap
çekmesi söz konusu olabilmektedir.
Sivil itaatsizlik edimlerinin vicdani kararlardan kaynaklandığını
belirten Ökçesiz’e göre, “Bu güdülenme, bütün bilinçli insan edimle-
rinde olduğu gibi, tinsel-ruhsal bir çerçevede vicdan ile sıkı ilişki içeri-
sinde oluşacaktır. Sivil itaatsiz, normalde kendini yasayla bağlı olarak
42
Bröckling, s. 342-343.
43
Vicdan konusunda daha ayrıntılı bilgi için bkz. Bernard Wand, “The Content and
Function of Conscience”,
The Journal of Philosophy
, 1961, vol: 58, no.24, November
23,, s.765-772. Ayrıca bkz. Flynn, s. 3-24.