Background Image
Previous Page  121 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 121 / 449 Next Page
Page Background

Zorunlu Askerlik Hizmetine Karşı Vicdani Ret ve Sivil İtaatsizlik

120

nin yarattığı tehlikeler özellikle 2. Dünya Savaşı sırasında anlaşıldık-

tan sonradır ki, pek çok konu gibi vicdani ret de uluslararası hukukun

kaynakları çerçevesinde tartışılmaya başlamıştır.

Vicdani retçileri çeşitli özellikleri bakımından alt gruplara ayırmak

mümkündür

28

. En genel biçimiyle vicdani retçilerin üç gruba ayrıldığı

söylenilebilir: dini, ahlâki ve politik nedenlere dayanarak reddedenler.

Din temelli redde retçi, görüşlerinin altyapısı olarak kutsal kitaptaki

metinleri görmektedir ya da pasifizmi dini bir emir olarak vazeden bir

kiliseye mensuptur. Ahlâkı esas alan retçiler, askerlik hizmetine karşı

retlerini etik bir kaideye dayandırırken, bu hizmeti politik görüşlerin-

den dolayı reddedenler ise uluslararası hukuk veya iç hukuk ile politi-

ka çerçevesinde belirli bir savaşa katılmayı reddederler. Retçilerin, bu

görüşleri doğrultusunda, askerlik hizmeti ile ilgili tutumları da fark-

lılık göstermektedir. Örneğin bir grup, askerlik hizmetinin her türüne

karşı olup sivil bir hizmette bulunmayı isterken, kimileri ordu içinde,

fakat silah tutulmayacak bir hizmet talebinde bulunurlar. Üçüncü bir

grup ise her tür laik otoriteye ya da belirli bir siyaset izleyen rejime

hizmeti reddedebilir. Devletlerin de bu farklı kategorilerdeki retçilere

karşı izlediği tutum değişmektedir

29

.

Dini inançları nedeniyle şiddetten uzak durmaları gerektiğini sa-

vunan retçiler silah kullanmak dışında ordu içinde herhangi bir gö-

rev alabilirler. Nitekim bu kişiler arasında “kahramanlık nişanı” almış

olanlar dahi mevcuttur

30

. Ayrıca bu ret biçiminde alternatif hizmete

31

karşı çıkılmadığı için de devlete karşı olan görev reddedilmez. Birçok

28

Bu ayrımın ayrıntılı bir anlatımı için bkz. Moskos-Whiteclay, s.4-6.

29

Bkz Matthew Lippman, “The Recognition of Conscientious Objection to Military

Service As An International Human Right”,

California Western International Law

Journal,

1990-1991, vol.21, Number 31,s.31.

30

Moskos-Whiteclay, s.6.

31

Vicdani kanaatleri doğrultusunda, savaşmalarının mümkün olmadığını savunan

insanlara inandıkları, vicdanlarının talimatları doğrultusunda hareket edebilecek-

leri alanlarda çalışma olanağı tanınabilmektedir. Alternatif hizmeti kabul eden

ülkelerde vicdani retçiler silahlı kuvvetler içinde silahsız hizmet verebileceği gibi,

bazı ülkelerde, güç kullanımının ahlaki olmadığını düşünen vicdani retçiler ordu

dışında alternatif hizmet yerine getirebilirler. Bu kişilere örneğin; hastanelerde

hastalara bakmak, yaşlı ve çocuk bakım evlerinde bakıma muhtaç insanlarla il-

gilenmek, barışa da hizmet edebilecekleri sivil toplum kuruluşlarında çalışmak

şeklinde imkânlar sağlanabilmektedir. Patrick H. Sweeney, “Selective Conscienti-

ous Objection: The Practical Moral Alternative to Killing”, Loyola University Law

Review, 1968, vol.1, s.89-93.