Background Image
Previous Page  126 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 126 / 449 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (116)

Dilan MIZRAK

125

belirten Rawls da, sivil itaatsizliği vicdani redden ayırır ve iki kavram

arasındaki temel bazı farklılıkları şu şekilde ortaya koyar: “Her şeyden

önce vicdani ret, ortak adalet duygusuna seslenen bir yapı teşkil et-

mez. Yasal bir emre vicdani nedenler ile itaat etmeyecek kişi toplumun

bu konudaki kanaatine müracaat etmemektedir, dolayısıyla vicdani

ret için kamusal bir eylem denilemez”

48

.

Yine, vicdani retçiler, sivil itaatsizlik eylemini gerçekleştiren kişi-

lere göre daha iyimserdirler; çünkü yasaları, hükümet politikasını de-

ğiştirmek gibi bir beklentileri yoktur. Ayrıca, vicdani ret eylemi mutla-

ka politik bir altyapıya dayanmamaktadır. Dini bakış açısı ya da farklı

ilkeler vicdani retçiye yol gösterebilmektedir. Sivil itaatsizlik ise, kamu

vicdanına çağrı niteliğinde olduğu için politik bir yapıdadır

49

.

Rawls’a göre, vicdani ret eylemi kişisel sebepler neticesinde haya-

ta geçmektedir ve evrensel gerekçeler ile haklılığı savunulamaz. “Bir

retçi; dini, ahlaki veya şahsi değerlerine aykırı emirlere uygun hareket

etmeyi reddeder. Reddin amacı, sistemi veya yasayı değiştirmek değil,

kişinin kendi masumiyetini ve ahlâksal bütünlüğünü korumaktır”

50

.

Bu düşüncenin tersine denilebilecek bir görüşü savunan Walzer’e

göre ise vicdani retçi evrensel ahlaki ilkelere dayanmaktadır ve bu il-

keler bir devletin yasalarından daha büyük bir güce sahiptir. Evrensel

bir zorunluluğa dayandığı düşüncesinde olan retçi haklı bulunması

gerektiğini düşünmektedir. Yani, Walzer’de vicdani ilkeler genelleşti-

rilebilecek ilkelerdir

51

.

Vicdani ret ve sivil itaatsizlik konusunda yukarıdaki görüşleri sa-

vunan Rawls, mesele askerlik hizmetine geldiğinde farklı bir yorum

yapmaktadır. Rawls zorunlu askerlik hizmetinin yurttaşların sivil

haklarına açık bir müdahale olduğunu kabul etmektedir, ancak ona

göre vicdani ret her durumda başvurulabilecek bir eylem değildir.

Amaç adile yakın bir toplumda yurttaşların güvenliği ve özgürlük-

lerinin korunması ise yurttaşlar ülkenin güvenliği ve sahip oldukları

özgürlüklerin korunması için askere gitmekle yükümlüdür. Rawls’a

48

Rawls s.369.

49

Rawls, s.369-370.

50

Avi Sagi - Ron Shapira, “Civil Disobedience and Conscientious Objection”, Israel

Law Review, 2002, vol.36, no.3, s. 184-185.

51

Walzer’in görüşleri için bkz. Sagi-Shapira, s. 184.