Background Image
Previous Page  128 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 128 / 449 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (116)

Dilan MIZRAK

127

çıkma ortak kararıyla bir araya gelen örgütlü bir azınlık”

58

söz konu-

sudur. Arendt, vicdani gerekçelerle başlatılan bir eylem ile sivil ita-

atsizlik arasında mutlaka bir ayrım yapmak gerektiğini belirttikten

sonra, vicdanın apolitik ve bir o kadar da subjektif olduğunu savunur.

Vicdani reddi “iyi insan” ve “ahlâk”, sivil itaatsizliği ise “iyi yurttaş”

ve “politika” kavramları ile aynı kategoride değerlendiren Arendt’e

göre, vicdani ret eyleminde kişi, kendisine karşı bir sorumluluğu ol-

duğu hissiyle, ahlaki kanaatleri çerçevesinde davranmakta, kendisi ile

çelişkiye düşmemek amacını taşımaktadır. Vicdani ret, özü itibariyle

bireysel nitelik taşımaktadır, oysa sivil itaatsizlik eylemi, eylemin ger-

çekleştiği sistem, muhatabı olan hükümetin politikaları ile yakın bir

ilişki içindedir

59

.

Enoch’a göre ise, tamolarak bir ayrıma gitmekmümkün değilse de,

esas meselenin şu olduğu söylenilebilir: Vicdani retçilerin motivasyo-

nu yapı itibariyle egosantriktir. İnandıkları bir değere karşı gelmeleri-

ne sebep olacak bir uygulamaya karşı olmak amaçtır. Sivil itaatsizlikte

ise amaç politik anlamda bir fark yaratmaktır. Yasanın ihlâlini meşru

kılacak nitelik ve derecede bir görüş birliğinin ardından hükümetin

uygulamakta olduğu siyaseti değiştirmek hedeflenir

60

. Bu nedenledir

ki, sivil itaatsizlerin amacı tipik olarak eylemlerini kamuya açık sergi-

lemektir. Oysa vicdani retçiler genel olarak, karşılaşmaları muhtemel

tepkilerden çekindikleri için eylemlerini gizli tutmaya çalışırlar

61

. Bu

itibarla, genel kanı, devletlerin vicdani ret eylemlerini tolere etmesi-

zira bu eylem kişinin en derin görüşleri ve yaşam şekli ile ilgilidir-

ancak sivil itaatsizlik eylemlerinde aynı ahlâki gerekçeye dayanılarak

hoşgörü beklenmemesidir; çünkü bu eylemde itaatsizliğin nedeni içsel

bir inanış değildir, çoğunluğu ilgilendiren bir adaletsizliktir ve genel-

leştirilebilir

62

. Sagi ve Shapira’ya göre de, vicdani retçilerin dayandığı

felsefi ilkeler evrensel ahlâki karakterde olup devletin yasasının üs-

tündedir, bu nedenle vicdani retçiye hak verilmesi daha kolaydır

63

.

58

Arendt, s. 82.

59

Bkz. Arendt, s.81-86.

60

Enoch, David. (2002). Some Arguments Against Conscientious Objection and Ci-

vil Disobedience Refuted. Israel Law Review, vol.36, no.3,, s.229.

61

Enoch, s.229.

62

Enoch, s.231-232.

63

Sagi-Shapira, s.185.