Background Image
Previous Page  146 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 146 / 449 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (116)

Hayrettin YILDIZ

145

kusur”

45

, “idarenin yürüttüğü bir hizmetin kurulması düzenlemesi

ve işleyişindeki bozukluk ve aksaklık”

46

, “kamu hizmetinin görülme-

sinde, kamu görevlilerinin ihmali sonucu, ortaya çıkan bir eksiklik”

47

olarak birbirine benzer tanımlarla açıklanmaktadır. Hizmet kusuru

ayrıca, Paul Duez’den gelen geleneksel ve yerleşmiş bir ayrıma göre,

hizmetin

geç

işlemesinden, hizmetin

kötü

işlemesinden ve hizmetin

hiç

işlememesinden dolayı meydana gelen zarardan idarenin kusur-

lu olarak sorumlu tutulmasıdır

48

. Söz gelimi, barajın tahliye kapakla-

rının uzun süre kapatılmayarak bahçeleri su basması hizmetin kötü

işlemesine

49

ambulansın kaza yerine vaktinde ulaşmaması hizmetin

geç işlemesine, yol aydınlatma lambalarının kurulmaması hizmetin

hiç işlememesine

50

örnek olarak verilebilir.

Gözler, geleneksel doktrinin dayandığı bu ayrımı hem hizmet ku-

surunun tanımı bakımından, hem de hizmet kusurunun dayandığı

üçlü ayrım (

kötü, geç, hiç

) bakımından yanlış bulmaktadır. Gerçekten,

Chapus’nün de ifade ettiği üzere, “kamu hizmeti değil, sadece kamu

görevlileri kusur işleyebilir”

51

, zira kaçınılmaz olarak, hizmet sırasın-

da işlenen kusurun süjesini hizmet değil bir kamu görevlisi oluştur-

maktadır. Burada kastedilen şey “kamu hizmetinin ifası sırasında işle-

nen kusur”

52

olsa da yanlış bir kavramsallaştırma örneği gösterilerek

hizmet kusuru ifadesi kullanılmaktadır. Keza Gözler’e göre, hizmet

kusurunun üçlü bir ayrıma tabi tutulması da yanlış ve gereksizdir.

Çünkü bu ayrımdan bağımsız olarak hizmet geç ya da kötü işlese ya

da hiç işlemese de sonuçta idare ya da kamu görevlisinin görevini ge-

reği gibi yerine getirmemesinden dolayı kusura dayalı sorumluluk söz

konusu olacaktır

53

.

45

Gözübüyük ve Turgut Tan, İdare Hukuku, op.cit, s. 744.

46

Günday, İdare Hukuku, op.cit, s. 369.

47

Yaşar, İdarenin Hukuki Sorumluluğu Üzerine Düşünceler, op.cit, s. 207.

48

Paul Duez, La responsabilité de la puissance publique, Nouvelle Edition, Paris,

1938 s. 27 vd. (‘den Nakleden-Lütfi Duran, Türkiye İdaresinin Sorumluluğu,

op.cit, s. 28 ).

49

Yaşar, “İdarenin Hukuki Sorumluluğu Üzerine Düşünceler”, op.cit, s. 211.

50

Günday, İdare Hukuku, op.cit, s. 371.

51

“Seuls les agents du service public peuvent commettre une faute; non pas un ser-

vice public”: Chapus, Droit administratif général, op.cit, s. 1293.

52

Gözler, İdare Hukuku, op.cit, s. 1059.

53

Ibid., s. 1060.