Background Image
Previous Page  148 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 148 / 449 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (116)

Hayrettin YILDIZ

147

Kusursuz sorumluluk hallerinde, idareye gerekli tedbirlerin alın-

mamış olduğu şeklinde bir kusur atfedilebilirse de, kusurun ispatı

için uğraşılmamakta doğrudan tehlike ya da risk halinin varlığına

binaen idarenin kusurlu olduğunun aksini ispatlamasına imkan ta-

nınmamaktadır

61

. Bu durum zararlı sonucun mağduru açısından da

olumludur. Çünkü kusursuz sorumluluk hallerinde ilgililer, yalnızca

zararın varlığını ve idare ile bağlantısını (

illiyet bağı

) ortaya koymakla

yükümlü iken, bir idari kusurun mevcudiyetini ve derecesini ispat yü-

kümlülüğünden kurtulmaktadırlar

62

. Kusursuz sorumluluk zararın

tazmininde yoğun olarak başvurulan bir uygulama olsa da, esasında

kusurlu sorumluluğa göre tamamlayıcı (

complémentaire

) bir karakte-

re sahiptir

63

. Şöyle ki, bir olayda kusurlu sorumluluğa başvurulabili-

yorsa, risk sorumluluğuna, risk sorumluluğuna başvurulabiliyorsa,

kamu külfetleri karşısında eşitliğin bozulmasından dolayı sorumlu-

luğa başvurulamaz

64

. Danıştay da 1996 yılında verdiği bir kararında

önce kusur sorumluluğunun varlığının araştırılması gerektiğini, ku-

sur sorumluluğunun yokluğu halinde kusursuz sorumluluk halleri-

nin uygulanması gerektiğini belirtmektedir

65

.

Sosyal risk ilkesi ise kimi yazarlar tarafından üçüncü bir kusur-

suz sorumluluk hali

66

kimi yazarlar tarafından risk ilkesinin bir alt

uygulaması

67

, kimi yazarlar tarafından da – diğer hallerin aksine illi-

yet bağının aranmadığı bir sorumluluk türü olmasından dolayı – ayrı

61

Gözler, İdare Hukuku, op.cit, s. 1171; Duran, Türkiye İdaresinin Sorumluluğu,

op.cit, s. 47.

62

Onar, İdare Hukukunun Umumi Esasları, op.cit, s. 1710 ; Duran, Türkiye İdaresi-

nin Sorumluluğu, op.cit, s. 47.

63

Rousset, Droit Administratif, op.cit, s. 148.

64

Gözler, İdare Hukuku, op.cit, s. 1165.

65

“Teröristlerce evi ve ahırları yakılan davacının zararı dolayısıyla davalı idarenin

sorumluluğunun belirlenmesinde, kusurlu ve kusursuz sorumluluk ilkelerine bir-

likte dayanılamayacağı; önce, kusurlu sorumluluğun varlığı araştırılarak, sapta-

namaması durumunda, kusursuz sorumluluk ilkesine gidileceği...”; Danıştay 10.

Dairesi Kararı, E. 1995/2388, K. 1996/5893, T. 8.10.1996 (Nakleden-Turgut Can-

dan, Açıklamalı İdari Yargı Usulü Kanunu, Adalet Yayınevi, Ankara, 2009, s. 182

(318 no’lu dipnot))

66

Günday, İdare Hukuku, op.cit, s. 381.

67

MustafaKöksal, İdareninKusursuz sorumluluğu ve TerörOlayları Nedeniyle İdari

Yargıda Açılan Davalar, Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek

Lisans Tezi, 2009, s. 79

(https://tez.gov.tr/UlusalTezMerkezi/,

01/05/2014).