

İdarenin Sosyal Risk Sorumluluğunda İlliyet Bağı Meselesi
152
A. İlkenin Uygulandığı Durumlar
Fransız kanun koyucu isyan, harp vesaire dolayısıyla üçüncü ki-
şilerin mamelekinde meydana gelen zararları karşılamayı kabul et-
miştir
90
. Dolayısıyla ilkenin doğuşunun nedenlerinden biri de savaş
mağduru bireylerin zararlarının devlet tarafından karşılanmasıdır
91
.
Ancak yukarda bahsi geçtiği üzere çağın gelişmesi toplumsal sorun-
ların artması, hukuk devleti ilkesinin özgürlüklere tanıdığı alanının
genişlemesi, toplumun devletten beklentilerinin artması neticesinde
kitlesel hareketlerin yanında terörist faaliyetler de artmış bu artış da
ilkenin daha fazla alanda uygulanmasına yol açmıştır. Bu alanları gü-
nümüz açısından genel olarak toplumsal olaylar (1) ve terör faaliyetleri
(2) şeklinde iki kısma ayırarak incelemek mümkündür.
1. Toplumsal Olaylar
Fransız hukukunda zaman içinde sosyal dayanışma (
solidarité soci-
ale
) anlayışının genişlemesine paralel olarak risk kriterinin sosyalize ol-
duğu (
socialisation des risques
) düşüncesi ileri sürülmektedir
92
. Toplum-
sal olaylar sırasında meydana gelen kargaşa ve saldırılarda bu olaylara
taraf olarak dahil olmayan ama olay vuku bulurken orada bulunan
ya da olayın bu kişilerin yaşam alanlarında vuku bulmasından dolayı
kaçınılmaz olarak oluşan zararların karşılanması için Fransa’da çeşitli
yasalar çıkarılmıştır. Öncelikle 16 Nisan 1914 tarihinde çıkarılan yasa
ile toplumsal olaylar sırasında ortaya çıkan zararların yerel yönetim
(
commune
, belediye) tarafından karşılanacağı ve uyuşmazlıkların adli
yargıda çözüme kavuşturulacağı düzenlenmiştir
93
. Daha sonra çıkan
7 Ocak 1983 tarihli yasanın 92. maddesi ve 9 Ocak 1986 tarihli yasanın
27. maddesi ile oluşan zararın sosyal dayanışma ilkesi gereği küçük
ve maddi açıdan güçsüz belediyeler üzerinde bırakılmaması gerekti-
ğinden hareketle sorumluluk Devlete devredilmiş, bu meseleden kay-
naklanan uyuşmazlıkların da artık idari yargı yeri tarafından karara
bağlanacağı düzenlenmiştir
94
. Değişikliğe uğramış metnin ihtiva ettiği
90
Onar, İdare Hukukunun Umumi Esasları, op.cit, s. 1744.
91
Ayşegül Çoban, “Yargı Kararları Işığında Sosyal Risk İlkesi”,
Selçuk Üniversitesi
Hukuk Fakültesi Dergisi,
Cilt 11, Sayı 1-2, Konya, 2003, s. 332.
92
Yaşar, “İdarenin Sorumluluğu Üzerine Düşünceler”, op.cit, s. 215.
93
Frier ve Petit, Précis de droit administratif, op.cit, s. 487.
94
Rousset, Droit administratif, op.cit, s. 97; Gözler, İdare Hukuku, op.cit, s. 1213.