Background Image
Previous Page  154 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 154 / 449 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (116)

Hayrettin YILDIZ

153

hüküm şu şekildedir: “Devlet, silahlı veya silahsız toplantı ve gösteri-

ler sırasında şiddet veya güç kullanılarak işlenen suçlardan dolayı kişi-

lere ya da mallara verilen zarar ve ziyandan hukuken sorumludur”

95

.

Devletin bu tür olaylarda meydana gelen zarardan sorumlu tutu-

labilmesi için kanununun ihtiva ettiği hükmün lafzından çıkan bel-

li başlı şartlar şunlardır: öncelikle, meydana gelen zarar, toplantı ve

gösteri yürüyüşü sırasında meydana gelmiş olmalıdır. Protesto amacı

gütmeyen toplantılar sırasında meydana gelen zarar ile şiddet faali-

yetini benimseyen bir grubun (suç örgütü) meydana getirdiği zarar

bu kapsamda değerlendirilmez

96

. Zararı meydana getiren davranışın

kolektif ve kitlesel nitelik taşıması gerekir

97

. Bu kitlesel toplantı ve gös-

teri, siyasi, kültürel, mesleki, sportif ya da dini olabilir

98

. Toplantı ve

gösteri yürüyüşlerini yapanların davranışlarının suç teşkil eden şid-

det eylem niteliğinde olması gerekir; fiil, suç teşkil etmiyorsa kanun

kapsamı dışında kalır

99

. Son olarak, kitlesel hareketin doğrudan so-

nucu olması

100

ve anormal ve özel bir nitelik taşıması gereken zararın,

devlet tarafından karşılanması durumunda, devletin zararın faillerine

rücu hakkı saklıdır

101

.

Türkiye’de toplantı ve gösteri yürüyüşleri gibi kitlesel hareketler-

den meydana gelen zararlardan dolayı devletin sorumlu tutulacağına

dair güncel ve yürürlükte olan genel bir kanun bulunmamaktadır. Bu

açıdan mevzuatta boşluk bulunmaktadır. Ancak hukuki sorumlulukta

illiyet bağının aranması hukukun temel ilkelerinden biridir. Bu ilkeye

de içtihatla istisna getirilemez. Getirilecek istisna ancak kanunla ol-

malıdır. Nitekim kanun koyucu eskiden meydana gelen bazı olaylarda

kanunlar çıkararak devletin sorumluluğunu öngörmüştür. Ancak bu

yasalar bütün toplumsal olaylardan değil sadece belli bir zamanda ve

belli bir yörede meydana gelen zararlardan dolayı sorumluluğu dü-

95

“l’Etat est civilement responsable des dégâts et des dommages résultant des

crimes ou des délits commis à force ouverte ou par violence, par des attroupe-

ments et rassemblements armés ou non armés, soit contre les personnes soit contre

les biens «Bkz. Frier ve Petit, Précis de droit administratif, op.cit, s. 488.

96

Ibid.

97

Mustafa Köksal, “Risk İlkesinin İdareye Yüklediği Külfetler ve Güncel Yargı Ka-

rarları”,

Türkiye Barolar Birliği Dergisi,

Sayı 85, Ankara, 2009, s. 267.

98

Chapus, Droit administratif général, op.cit, s. 1358.

99

Frier ve Petit, Précis de droit administratif, op.cit, s. 488.

100

Chapus, Droit administratif général, op.cit, s. 1358.

101

Frier ve Petit, Précis de droit administratif, op.cit, s. 488.