Background Image
Previous Page  157 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 157 / 449 Next Page
Page Background

İdarenin Sosyal Risk Sorumluluğunda İlliyet Bağı Meselesi

156

Bu itibarla, olayın oluş biçimine göre, zararın davalı idarenin ge-

rekli önlemleri almamasından meydana geldiği kabul edilmeyeceğin-

den, zararın idarenin olumlu ve olumsuz eyleminden doğduğu söy-

lenemez. Olayda genel nitelikte önlemlerle yetinilmiş bulunması da

idarenin tazminle yükümlü tutulmasını gerektirmez”

108

.

Danıştay 1948 tarihli bir başka kararında ise genel kolluk faaliyeti-

nin makulün ötesinde az sayıda görevli ile yerine getirilmesini hizmet

kusuru sayarak idareyi tazminata mahkum etmiştir:

“Halk kitlesinin tecavüzüne iki polis memurunun mani olamaya-

cağı bedihi iken gerek hadiseye mani olabilecek kuvvette, mahallinde

bir zabıta ekibinin bulundurulmaması, gerekse, ihtiyaca göre takviye

kuvvetleri hazır bulundurulmaması”ndan dolayı hizmet kusurunun

varlığı tespit edilmiştir”

109

.

Buna rağmen, idarenin söz konusu zararı önleyememesinden do-

layı ve kusursuz sorumluluk hallerinin olağan ölçüleri aşacak surette

genişlemesi karşısında, kitlesel olaylardameydana gelen zararlarda ku-

sursuz sorumluluk esasının uygulanması yerine “kusur karinesi”nin

(

présomption de faute

) uygulanması gerektiği ileri sürülmektedir

110

. An-

cak bu durumda bile sosyal risk ilkesine getirilebilecek sınırın kuşkulu

olacağı, sorumluluğun esasının açıklanmasını güçleştirebileceği hatta

karışıklıklara neden olabileceği yönünde eleştiriler yapılmaktadır

111

.

Keza söz konusu karinenin idarenin kusurlu olduğunu varsayan bir

karine olduğu düşünülürse, bu durumda idare meydana gelen zarar-

da herhangi bir kusurunun olmadığını ispat edebilirse sorumluktan

kurtulacaktır. Azrak, bu türden bir sonucun toplumsal olaylarda do-

ğan zararların kişilerin omuzlarına yükletilmesi anlamına geleceğini

ve bu sonucun haksız ve adaletsiz olacağını ileri sürmektedir

112

. Gözler

de tam bu görüşe karşılık, toplumsal olaylar ve terör olaylarında mey-

dana gelen zarar ile idarenin fiili arasında nedensellik bağı bulunma-

108

Danıştay On İkinci Dairesi, 16 Ekim 1980 tarih ve 1979/515, K. 1980/3750 Sayılı

EGO Genel Müdürlüğü v. İçişleri Bakanlığı Kararı,

Danıştay Dergisi

, Sayı 42-43, s.

330-332 (Nakleden-Gözler,

İdare Hukuku

, op.cit, s. 1220-1221).

109

Danıştay 8. Dairesi, 5 Haziran 1961, Düvenci, Esas: 1960/5862 Karar: 1961/2149

(Nakleden- Duran, Türkiye İdaresinin Sorumluluğu, op.cit, s. 45).

110

Duran, Türkiye İdaresinin Sorumluluğu, op.cit, s. 40 vd.

111

Azrak, “Toplumsal Muhatara”, op.cit, s. 138-139.

112

Ibid., s. 140.