Background Image
Previous Page  155 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 155 / 449 Next Page
Page Background

İdarenin Sosyal Risk Sorumluluğunda İlliyet Bağı Meselesi

154

zenlediği için genel değil özel niteliktedir. Bu yasal düzenlemelerden

ilki 6684 sayılı ve 28 Şubat 1956 tarihli “6-7 Eylül 1955 tarihlerinde İs-

tanbul ve İzmir’de meydana gelen toplumsal olaylar nedeniyle kişilerin

uğradığı zararların tazminine yönelik Kanun”dur

102

. Akyılmaz, 6831

sayılı Orman Kanunu’nun değişik 71. maddesine dayanılarak hazırla-

nan “Orman Yangınlarını Söndürme Çalışmaları Esnasında Ölenlere

ve Sakatlananlara Ödenecek Tazminata İlişkin Yönetmelik” hüküm-

lerini de sosyal risk ilkesinin tezahürü olarak görse de kanımızca bu

alanda oluşan zararların sosyal niteliği toplumsal olaylardaki kadar

ağır basmamaktadır

103

. Keza bu alandaki zararlara hizmetin içerdiği

tehlike nedeniyle mesleki risk ya da kamu külfetleri karşısında eşitlik

ilkesinin uygulanması daha yerindedir.

2. Terör Eylemleri

Sosyal risk ilkesinin aslında kitle hareketlerini kapsayan bir bağ-

lamda ele alınması gerekirken ilke, ülkemizde daha çok terör olayları

dolayısıyla uğranılan can ve mal kayıplarında uygulanmaktadır

104

.

Toplumsal olaylarda olduğu gibi terör eylemlerinde de meydana

gelen zarar ile idarenin eylemi arasında doğrudan illiyet bağı bulun-

madığından, oluşan zararın devletin sorumluluğuna gidilerek tazmin

edilebilmesi için kanuni düzenlemeye ihtiyaç vardır. 2004 yılında yü-

rürlüğe giren 5233 sayılı Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zarar-

ların Karşılanması Hakkında Kanunun 17. maddesine dayanılarak çı-

karılan “Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zararların Karşılanması

Hakkında Yönetmelik”in yürürlüğe girmesinden önceki tarihe kadar

bu alanda oluşan zararlardan dolayı genel olarak devleti sorumlu tu-

tan bir kanun yoktu

105

. Nitekim, 3838 sayılı ve 28 Ağustos 1992 tarihli

“Şırnak ve Çukurca’da Terörist Eylemler Sonucu Meydana Gelen Za-

rarların İdare Tarafından Tazminine İlişkin Kanun” da genel değil özel

nitelikliydi ve sadece Şırnak ve Çukurca’da terörist eylemlerden dolayı

meydana gelen zararları karşılamak amacıyla yürürlüğe girmişti.

102

Bahtiyar Akyılmaz, “Sosyal risk ve Uygulama Alanı”,

Gazi Üniversitesi Hukuk Fa-

kültesi Dergisi

, Cilt IX, Sayı 1-2, Ankara, 2005, s. 187; Serdar Özgüldür, “İdarenin

Hukuki Sorumluluğu”, op.cit, s. 851.

103

Bahtiyar Akyılmaz, “Sosyal risk ve Uygulama Alanı”, op.cit, s. 187.

104

Yaşar, “İdarenin Sorumluluğu Üzerine Düşünceler”, op.cit, s. 215.

105

Bahtiyar Akyılmaz, “Sosyal risk ve Uygulama Alanı”, op.cit, s. 187; Serdar Özgül-

dür, “İdarenin Hukuki Sorumluluğu”, op.cit, s. 851.