

İdarenin Sosyal Risk Sorumluluğunda İlliyet Bağı Meselesi
154
zenlediği için genel değil özel niteliktedir. Bu yasal düzenlemelerden
ilki 6684 sayılı ve 28 Şubat 1956 tarihli “6-7 Eylül 1955 tarihlerinde İs-
tanbul ve İzmir’de meydana gelen toplumsal olaylar nedeniyle kişilerin
uğradığı zararların tazminine yönelik Kanun”dur
102
. Akyılmaz, 6831
sayılı Orman Kanunu’nun değişik 71. maddesine dayanılarak hazırla-
nan “Orman Yangınlarını Söndürme Çalışmaları Esnasında Ölenlere
ve Sakatlananlara Ödenecek Tazminata İlişkin Yönetmelik” hüküm-
lerini de sosyal risk ilkesinin tezahürü olarak görse de kanımızca bu
alanda oluşan zararların sosyal niteliği toplumsal olaylardaki kadar
ağır basmamaktadır
103
. Keza bu alandaki zararlara hizmetin içerdiği
tehlike nedeniyle mesleki risk ya da kamu külfetleri karşısında eşitlik
ilkesinin uygulanması daha yerindedir.
2. Terör Eylemleri
Sosyal risk ilkesinin aslında kitle hareketlerini kapsayan bir bağ-
lamda ele alınması gerekirken ilke, ülkemizde daha çok terör olayları
dolayısıyla uğranılan can ve mal kayıplarında uygulanmaktadır
104
.
Toplumsal olaylarda olduğu gibi terör eylemlerinde de meydana
gelen zarar ile idarenin eylemi arasında doğrudan illiyet bağı bulun-
madığından, oluşan zararın devletin sorumluluğuna gidilerek tazmin
edilebilmesi için kanuni düzenlemeye ihtiyaç vardır. 2004 yılında yü-
rürlüğe giren 5233 sayılı Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zarar-
ların Karşılanması Hakkında Kanunun 17. maddesine dayanılarak çı-
karılan “Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zararların Karşılanması
Hakkında Yönetmelik”in yürürlüğe girmesinden önceki tarihe kadar
bu alanda oluşan zararlardan dolayı genel olarak devleti sorumlu tu-
tan bir kanun yoktu
105
. Nitekim, 3838 sayılı ve 28 Ağustos 1992 tarihli
“Şırnak ve Çukurca’da Terörist Eylemler Sonucu Meydana Gelen Za-
rarların İdare Tarafından Tazminine İlişkin Kanun” da genel değil özel
nitelikliydi ve sadece Şırnak ve Çukurca’da terörist eylemlerden dolayı
meydana gelen zararları karşılamak amacıyla yürürlüğe girmişti.
102
Bahtiyar Akyılmaz, “Sosyal risk ve Uygulama Alanı”,
Gazi Üniversitesi Hukuk Fa-
kültesi Dergisi
, Cilt IX, Sayı 1-2, Ankara, 2005, s. 187; Serdar Özgüldür, “İdarenin
Hukuki Sorumluluğu”, op.cit, s. 851.
103
Bahtiyar Akyılmaz, “Sosyal risk ve Uygulama Alanı”, op.cit, s. 187.
104
Yaşar, “İdarenin Sorumluluğu Üzerine Düşünceler”, op.cit, s. 215.
105
Bahtiyar Akyılmaz, “Sosyal risk ve Uygulama Alanı”, op.cit, s. 187; Serdar Özgül-
dür, “İdarenin Hukuki Sorumluluğu”, op.cit, s. 851.