Background Image
Previous Page  164 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 164 / 449 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (116)

Hayrettin YILDIZ

163

Halbuki bu tür durumlarda uygulanması gereken kusursuz so-

rumluluk hali idarenin tehlikeli faaliyetlerinde anlamını bulan mes-

leki risk ilkesidir. Bu bakımdan askeri bir mahkemenin mesleki risk

gibi yürütülen hizmetteki tehlikeye özgü bir ilkeyi kullanmak yerine

askerlik hizmetinin mahiyetine nispeten sivil bir kavram olan kamu

külfetleri karsısında eşitlik ilkesine başvurması ilginçtir. Kamu külfet-

leri karşısında eşitlik ilkesi idari hizmeti yürüten kamu görevlilerine

değil, idarenin faaliyetlerinden dolayı zarar gören üçüncü kişilere uy-

gulanmalıdır.

B. Sosyal Risk Sorumluluğunda İlliyet Bağının Aranmaması

Danıştay’ın en çok eleştiriye uğrayan kararları, illiyet bağı olmak-

sızın idareyi oluşan zarardan sorumlu tuttuğu terör faaliyetleridir.

Danıştay’ın bu içtihadı özellikle 1990’lı yıllardan itibaren uyguladığı

görülmektedir. 1990 yılından önce verilen kararlarda genelde idare-

nin kusurlu olup olmadığı yönünde araştırma yapılmakta ve kusurun

yokluğu durumunda sorumsuzluğa hükmetmektedir. Örneğin, 1977

yılında TÖS-DER Anamur şubesine kimliği belirsiz kişilerce silahlı

saldırıda bulunulması olayında idarenin ihbar veya başka bir şekilde

durumdan haberdar edilmemek suretiyle bilgisi dışında meydana ge-

len olaylardan sorumlu tutulamayacağı ve bu eylemlerin olabileceğine

ilişkin ciddi emareler bulunmadığı sürece genel nitelikteki önlemler-

le yetinileceği gerekçesiyle tazminat talepleri reddedilmiştir

134

. Buna

karşın 1990 yılı sonrası içtihadı illiyet bağının yokluğuna rağmen artık

aşağıdaki şekilde seyretmektedir:

“Dava, davacıların Siirt ili ilk öğretim müfettişi olan, görevli ola-

rak gittiği ilçeden Siirt’e dönerken teröristlerce kaçırılıp öldürülen mu-

rislerinin desteğinden yoksun kaldıkları iddiasıyla ... açılmıştır.

..İdarenin hukuki sorumluluğu sadece kusur esasına, hizmet ku-

suru teorisine dayanmamakta; idare, kusur koşulu aranmadan da

sorumlu sayılabilmektedir. Kural olarak idare, yürüttüğü hizmetin

134

Danıştay 12. Dairesinin Kararı, E. 77/3205, K. 79/2742, T. 21.6.1979 (Nakleden-

Serdar Özgüldür, Askeri Yüksek İdaresi Mahkemesi Kararları Işığında Tam

Yargı Davaları, Yetkin Yayınları, Ankara, 1996 s.94’den Nakleden-Gözler, İdare

Hukuku, op.cit, s. 1223).