

TBB Dergisi 2016 (116)
Mahmut ŞEN
189
kamu çalışanlarının yaptıkları başvuruları uzun bir süre kabul edi-
lebilir bulmamıştır
30
.
1999 tarihli Pellegrin-Fransa kararından önce Mahkeme, memur-
ların işe alınma, kariyer ve kamu görevinden çıkarılmalarına iliş-
kin ihtilafların, kural olarak Sözleşme’nin 6. maddesinin kapsamına
girmediğini beyan etmiştir. Bu dönemde Mahkeme, başvuranların
şikâyetinin, memurların işe alınması, kariyer ve memuriyetlerinin
sona erdirilmesine ilişkin olmayıp, kanundan doğan tamamen mad-
di nitelikli taleplere ilişkin olduğu durumlarda uyuşmazlığın esasını
incelemiştir.
Zaman içerisinde AİHM, bu içtihatlarını terk ederek taraf devlet-
lerin bu tür davalarda ileri sürdüğü, başvuranın kamu görevine ve
devletin genel çıkarlarının korunmasına doğrudan katılım sağladığı
yönündeki itirazlarını davayı kabul edilebilirlik incelemesinde reddet-
mek için tek başına yeterli görmemeye başlamıştır. Mahkeme, Pelleg-
rin kararıyla ‘kamu görevi’ kavramının, Sözleşme’ye taraf devletlerin
ulusal hukuk sisteminde nasıl tanımlanırsa tanımlansın, birbirine
denk ya da benzer görevi bulunan kamu görevlilerinin eşit muamele
görmelerini sağlayacak şekilde özerk bir yorumunu yaparak, belirsiz-
liğe bir son vermek istemiştir. Temel gerekçe, benzer işi yapan kişilerin
iç hukukta memur, işçi, sözleşmeli, geçici görevli gibi farklı şekilde ta-
nımlanmasına rağmen, bu statülerden kaynaklanan bazı dava türleri-
nin nitelik olarak aynı kategoride yer almasıdır
31
.
Mahkemece, idare hukuku anlamında üstün kamu gücü kullan-
mayan ve devleti temsil etmeyen kamu çalışanlarının iç hukukta dev-
letle olan istihdam ilişkisi ne olursa olsun, aynı kapsamda oldukları
değerlendirilmiş ve pek çok davada 6. maddenin uygulanabilir oldu-
ğuna karar verilmiştir. AİHM tarafından, kamu görevlisinin icra ettiği
görev ve sorumluluklarının türüne dayalı olan fonksiyonel bir kriter
benimsemiştir. Buna göre, devletin genel çıkarını doğrudan temsil
eden işlerde, kamu hizmetinin yürütülmesine katılan ve üstün kamu
gücü kullanan asker ve polis gibi meslek sahipleri, devlet egemenliği-
30
AİHM, Massa -Italya, Başvuru no:14399/88, 24 Ağustos1993, para. 20, 26, http://
hudoc.echr.coe.int, erişim tarihi:01.03.2014
31
İHM, Pellegrin-Fransa, Başvuru no:28541/95,8 Aralık 1999 , para. 65.
http://hu-
doc.echr.coe.int,erişim tarihi 07.04.2014