Background Image
Previous Page  196 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 196 / 449 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (116)

Mahmut ŞEN

195

tesis edilirse, mahkemece iptal edilecektir. Bu nedenle, mevzuatta yet-

ki devri öngörülmediği sürece, bir kararı alma konusunda yetkili olan

makam/kişi kim ise, idari işlemin onun tarafından tesis edilmesi ge-

rekir. Örneğin, vali tarafından yapılması zorunlu olan bir il içi naklen

atama işleminin, ilgili kanunda yetki devri öngörülmediğinden vali

yardımcısı tarafından tesisi mümkün değildir

51

.

Şekil unsuru, bir idari işlemin veya tasarrufun hukuk aleminde

geçerlilik kazanması için uyulması zorunlu usul kurallarını ifade et-

mektedir

52

. Buna göre, bir idari işlemin hukuk aleminde varlık kaza-

nabilmesi için, mevzuatta öngörülen şekle uygun olarak tesis edilmesi

gerekir. İşlem tesis edilirken idarenin uyması gereken; işlemin yazılı

olması, aynı hukuki statüye sahip olan bireylerin eşit muameleye tabi

tutulması, kamu hizmetinden yararlananların idari işlemlerin yapıl-

ması sürecine katılımının sağlanması, bilgi edinme hakkına saygı

gösterilmesi, savunma hakkı tanınmadan idari yaptırım kararı veril-

memesi gibi usuli işlemler, idare edilenlerin hukuki güvenliğinin bir

teminatıdır

53

.

Sebep unsuru, idari karar alınmadan, işlem tesis edilmeden önce

var olan ve idareyi belli bir karar veya işleme götüren hukuki veya fiili

durumdur. İdari işlemin sebebi olarak gösterilen hukuksal olgu veya

maddi olay gerçeğe uygun, yasal ve somut olmalıdır. Keyfi, duygusal,

hukuka aykırı veya gerçek dışı sebeplere dayanan bir işlemin hukuka

uygun olduğundan bahsetmek mümkün olmadığından, bu tür tasar-

rufların yargı yerince iptal edilmesi muhtemeldir

54

. İdari tasarruftaki

sebep, aynı zamanda o tasarrufun gerekçesini oluşturur. Gerekçenin,

idari tasarrufun dayandığı maddi veya hukuksal nedenleri açıklaması

beklenir. Soyut biçimde kanun maddelerini sıralamak, ilgilisine veya

mahkemeye idarenin yasal yetkilerini yinelemek gerekçe sayılamaz.

Örneğin, naklen atama işlemlerinde kamu görevlilerinin, görevini ve

görev yerini değiştirme hususunda idarenin takdir yetkisinin bulun-

51

Danıştay 5.Dairesi’nin 09.01.2014 gün ve K. 2014/53 sayılı kararı,

www.danistay.

gov.tr, erişim tarihi:05.04.2014

52

Kazım Yenice, Yüksel Esin, İdari Yargılama Usulü, Ankara, 1983, s.47

53

A.Ülkü Azrak, Umumi İdari Usul ve Kodifikasyonu Meselesi, İHFM, XXXIII,

1967, s. 76.

54

Danıştay 2. Dairesi’nin 03.07.2014 gün ve 2013/8635 sayılı YD kararı

,www.danis-

tay.gov.tr, erişim tarihi:06.04.2014