Background Image
Previous Page  198 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 198 / 449 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (116)

Mahmut ŞEN

197

işlemin genel yarar amacından sapıp, kişisel, siyasi, dinsel, mesleksel,

zümresel sempati veya antipatinin aracı olarak kullanıldığının tespiti

halinde, işlem amaç unsuru yönünden hukuka aykırı bulunarak iptal

edilmektedir

61

.

İdari yargı yerlerince idari işlemin hukuka uygunluğunun dene-

timi yapılırken, çoğu zaman sebep ve maksat unsurları birlikte değer-

lendirilmektedir. İdarenin işlem tesis etmek için sahip olduğu takdir

yetkisinin amacı, kamu yararı ve kamu hizmetinin gerekleri olduğu-

na göre, idareyi bir tasarrufta bulunmaya yönelten sebebin bu amacı

gerçekleştirecek nitelikte olması beklenir. Yukarıda belirtildiği üzere,

sebep daha önce kanunla ya da genel düzenleyici işlemlerle tespit edil-

memişse, bu sebep kamu yararı ve kamu hizmetinin gereği olmalıdır

62

.

3.3. Kamu Görevlilerine İlişkin Uyuşmazlıklarda

Yargısal Denetim

Geniş anlamda kamu görevlisi kavramı, kamu kesiminde görev

yapan ve hukuksal durumları birbirinden farklı olan tüm görevlileri

içine alır. Dar anlamda ise, Anayasanın 128. maddesi uyarınca, kamu

kurum ve kuruluşlarının, genel idare esaslarına göre yürütmekle yü-

kümlü oldukları, kamu hizmetlerinin gerektirdiği asli ve sürekli gö-

revleri yürüten kişileri ifade eder

63

.

Devlet Memurları Kanunu kamu görevlilerini, memurlar, sözleş-

meliler, geçici görevliler ve işçiler olarak dört grupta toplamıştır. Per-

sonel hukukunun statüter yapısı nedeniyle, kamu görevlilerinin hiz-

met şartları ile hak ve ödevleri personel kanunları ile belirlenmiştir.

Bu kapsamda, kamu görevlisi olarak atanmak isteyenlerin eğitim, sağ-

lık, yaş gibi sahip olması gereken nitelikler, katılması gereken sınavlar,

adaylık süresi ve şartları, atanma, görevde yükselme, terfii, unvan de-

ğişikliği, hak kazandıkları aylık ve diğer özlük hakları, uymaları gere-

ken kurallar, statüye aykırı davranışlarının sonucu olarak haklarında

uygulanacak disiplin yaptırımları, emeklilik hakkı, memuriyetin sona

ermesi gibi hususlar, kamu görevlisi henüz göreve başlamadan önce

yasa koyucu tarafından belirlenmiştir.

61

Yücel Uğurlu, s. 130.

62

Danıştay 6. Dairesi’nin 16.09.2014 gün ve 2014/2083 sayılı YD kararı,

www.da

-

nistay.gov.tr, erişim tarihi:15.10.2014

63

Şeref Gözübüyük, Yönetim Hukuku, Ankara, 2007, s.197