Background Image
Previous Page  197 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 197 / 449 Next Page
Page Background

Kanun ile Bir Kurumdaki Kamu Görevinin Sona Erdirilmesine İlişkin Uyuşmazlıklarda ...

196

duğuna ilişkin bir gerekçe, idari yargı yerlerince tek başına yeterli gö-

rülmemektedir

55

. Mahkemece idari işlemi tesis eden idareden, işlemle

maddi olaylar arasındaki bağlantıyı, hukuksal nedenlerdeki tutarlılığı

ve geçerliliği, açık ve inandırıcı biçimde ortaya koyması beklenmek-

tedir

56

. Ayrıca, sebebin varlığı yeterli olmayıp, bu sebebin istenilen

hukuksal sonucu doğuracak nitelik ve güçte olup olmadığı da, yargı

yerlerince incelenmektedir. Başka bir deyişle, idari işlemin tesisine se-

bep olarak gösterilen maddi olaylar ile sonuç olarak öngörülen hukuki

tasarruf arasında adil bir denge olmalıdır

57

.

İdari işlemin konu unsuru, bir idari işlemin vardığı hukuksal so-

nuçtur. Mevzuatta öngörülen genel ve özel bütün şartları taşıyan bir

kişinin başvurusu üzerine memur olarak atanması, kamu hizmetini

kurumlarca belirlenen esas ve usullere aykırı olarak yerine getirdiği

tespit edilen memurun, disiplin cezası ile cezalandırılması, 65 yaşını

dolduran ve emeklilik için aranan diğer şartları taşıyan kişinin emekli

statüsüne geçirilmesi, anılan idari işlemlerin konusunu oluşturmak-

tadır

58

. İdari işlemin sebebi olan maddi olaylar ve hukuksal nedenler

ile sonuç olarak ortaya çıkan hukuki tasarruf arasında açık bir bağlan-

tı söz konusudur. İşlemin tesis edilmesine dayanak olarak gösterilen

sebeplerin hukuka aykırı olması veya gerçeği yansıtmaması halinde,

sonuç olarak ortaya çıkan hukuki tasarrufta hukuka aykırı olacaktır

59

.

İdari işlemin maksat unsuru ise, işlem tesisinde idarenin gerçek-

leştirmek istediği amaçtır. Kanun ile belirli bir amaç öngörülmemiş-

se, bütün idari işlemlerin kamu yararını, başka bir deyişle toplumun

ortak çıkarını amaçlaması gerektiği edilmektedir. İdari işlemlerin hu-

kuka uygunluğu denetlenirken, işlemin kamu yararına ve kamu hiz-

metinin gereklerine uygun olarak tesis edilip edilmediği hususu, idari

yargı yerlerince re’sen araştırılmaktadır

60

. Yargısal denetim sırasında,

55

Danıştay 5. Dairesi’nin 11.12.2013 gün ve 2013/9836 sayılı kararı

,www.danistay.

gov.tr, erişim tarihi: 11.04.2014

56

A. Şeref Gözübüyük, Yönetsel Yargı, Güncelleştirilmiş 16. Basım, Ankara, Turhan

Kitabevi, 2003, s. 56. ,Kazım Yenice, Yüksel Esin, İdari Yargılama Usulü, Ankara,

1983, s.53

57

Danıştay 12. Dairesi’nin 18.12.2013 gün ve K. 2013/11516 sayılı kararı, www.

danistay.gov.tr, erişim tarihi:16.04.2014

58

Kazım Yenice, Yüksel Esin, s.59

59

Kazım Yenice, Yüksel Esin, s.59

60

Yücel Uğurlu, Danıştay Kararları Işığında İdari Yargılama Usulünde Re’sen Araş-

tırma İlkesi,

A.Ü. Erzincan Hukuk Fakültesi Dergisi

, Cilt:2, Sayı: 1, s.128