Background Image
Previous Page  227 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 227 / 449 Next Page
Page Background

İdarî Yargıda Belirsiz Tam Yargı Davası İhtimâli

226

ise, yeni tam yargı davasının hangi süre içerisinde açılması gereke-

ceğine ilişkin sorunlar gündeme gelebilecektir

44

. Diğer yandan yazar,

tazminat hükmünün içeriğini doldurarak ödenecek miktarı belirleme

yetkisinin idareye bırakılmasını da eleştirmekte ve bu uygulamanın

kanuna aykırı olduğunu ifade etmektedir

45

.

Yılmaz

ise, dava dilekçesinde miktar gösterilmeden tam yargı

davası açılıp açılamayacağı konusunda sessiz kalmakla birlikte, idare

hukukuna hâkim olan kendiliğinden araştırma ilkesi

46

doğrultusunda

iddia ve savunmanın ve bu kapsamda talep sonucunun sonradan de-

ğiştirilebilmesi gerektiği görüşündedir

47

.

Pekcanıtez

’e göre

,

tam yargı davasının da özel hukuktaki tazmi-

nat davasının korumaya yöneldiği menfaate ilişkin olmasından hare-

ketle, davacının talep sonucunu belirlemesi imkânsız veya kendisin-

den beklenemeyecek nitelikte ise, belirsiz alacak davası biçiminde tam

yargı davası açılabilmelidir

48

. Aynı görüş

Simil

tarafından da dile ge-

tirilmiştir

49

.

3. Yargı Kararları

Çalışmamızın giriş bölümünde de belirttiğimiz gibi, miktarın

belirlenemediği durumlarda davacının hak arama özgürlüğünün ko-

04.10.2007, 2006/1984, 2007/1822 (Kazancı Bilişim-İçtihat Bilgi Bankası); Danıştay

5. D., 23.11.1992, E. 1991/1075, K. 1992/3154 (Kazancı Bilişim-İçtihat Bilgi Bankası).

Aksi yönde Danıştay 5. D., 19.02.2008, E. 2005/5463, K. 2008/876 (Kazancı Bilişim-

İçtihat Bilgi Bankası).

Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin 21.07.2009 tarihli Okçu/Türkiye kararında

da, hükümet tarafından bu yönde bir savunma yapılmış ve davacının gerekirse

ilk tam yargı davası tamamlandıktan sonra yeni bir dava açabileceği ve böylece

zararının söz konusu olmayacağı iddia edilmiştir. Ancak Avrupa İnsan Hakları

Mahkemesi, bu konudaki Danıştay kararlarının çelişkili olduğunu ve sonradan

açılacak yeni bir tam yargı davasının sonuca ulaşabileceğini gösterir haklı gerekçe-

lerin olmadığını belirtmiştir. Bu konuda bkz. Karakış, s. 64.

44

Aşağıdaki III nolu başlığa bakınız.

45

Tan, s. 951, 1077.

46

Onar, s. 1937; Günday, s. 79-80; Gözübüyük/Tan, s. 730; Erkut, s. 89; Yayla, s. 444;

Candan, s. 632; Doğrusöz M. Ezhan, “İdari Yargılama Usulü Kanunu’nda Hukuk

Usulü Muhakemeleri Kanunu’na Yapılan Atıf Düzenlemesi”,

Legal Mali Hukuk

Dergisi

, 2006, S. 20, s. 1934.

47

Yılmaz, Yasak, s. 29.

48

Pekcanıtez, s. 55.

49

Simil, s. 427.