Background Image
Previous Page  226 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 226 / 449 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (116)

Yasin SEZER / Uğur BULUT

225

talep sonucu, Hukuk Muhakemeleri Kanununda düzenlenen ıslaha

benzer

38

bir şekilde sonradan artırılabilir.

2. Doktrindeki Görüşler

Çağlayan,

aşağıda tartışılan 29.12.1983 tarihli içtihadı birleştirme

kararına atıf yaparak zarar miktarının belirlenemez olduğu hâllerde

talep sonucunun dilekçede gösterilmeyebileceğini ifade etmiştir

39

. Di-

ğer yandan yazar, miktar belirtmeksizin açılan tazminat davalarında,

aynı içtihadı birleştirme kararında söz konusu olduğu gibi, idare mah-

kemesinin tazminat miktarını belirleme yetkisini de idareye bırakma-

sını, İdarî Yargılama Usûlü Kanununun 24. maddesine aykırı olması

ve idarenin belirlediği tazminat miktarına itirazlar yoluyla yeni dava-

lara sebep olması nedeniyle eleştirmektedir

40

.

Gözler

de aynı içtihadı birleştirme kararına paralel bir şekilde,

dava açıldığı sırada zararın tam olarak belirlenmesi mümkün değil-

se, uyuşmazlık konusu miktar dilekçede gösterilmeksizin dava açı-

labilmesi gerektiğini belirtmektedir

41

. Yazar buna ek olarak, temyiz

aşaması da dahil olmak üzere yargılama süresince ortaya çıkan yeni

zararların, dilekçede yer alan tazminat miktarı artırılarak da talep

edilebileceğini ve mahkemenin de yeni talebe göre karar vermesi ge-

rektiğini açıklamıştır

42

. Diğer bir ifadeyle yazar, İdarî Yargılama Usûlü

Kanununa sonradan eklenen ve sadece nihaî karar verilinceye kadar

talebin artırılabileceğine ilişkin somut bir düzenleme yapılmadan

önce dahi, buna benzer ve hatta temyiz aşamasını da içine alan bir

uygulamanın mümkün olduğu görüşündedir.

Tan,

iptal davasıyla birlikte tam yargı davasının açılması ve za-

rarın dava süresince devam etmesi hâlinde, belirsiz tam yargı davası

ihtimâli üzerinde durmamakta; ancak, bu süreçte doğan ek zararlar

için yeni bir tam yargı davası açılabileceğini belirtmektedir

43

. Bu hâlde

38

Bu kurum doktrinde idarî yargıda ıslah olarak adlandırılmaktadır. Bkz.

Gözübüyük/Tan, s. 703, 728.

39

Çağlayan, İdarî Yargılama, s. 194.

40

Gözübüyük/Tan, s. 713-714; Tan, s. 951; Çağlayan, İdarî Yargılama, s. 564-565;

Güran, s. 170

41

Gözler, s. 1367.

42

Gözler, s. 1372.

43

Tan, s. 946. Benzer yönde Gözübüyük/Tan, s. 704; Candan, s. 501; DİDDGK,