Background Image
Previous Page  228 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 228 / 449 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (116)

Yasin SEZER / Uğur BULUT

227

runması ihtiyacı idarî yargıda hissedilmiş ve hiçbir kanunî düzenleme

olmaksızın çeşitli içtihatlar geliştirilmiştir. Bu sayede, özel hukuk yar-

gılamasının 2011 yılında Hukuk Muhakemeleri Kanunu ile kavuştuğu

imkâna, idarî yargı yıllar önce çözümler üretebilmiştir.

a. 29.12.1983 Tarihli Danıştay İçtihadı Birleştirme Genel

Kurulu Kararı

50

Danıştay Başkanlığını içtihadı birleştirme kararı vermeye yönel-

ten uyuşmazlık bir polis memurunun meslekten ihraç cezasına karşı

iptal davasından kaynaklanmaktadır. Davacı, ilgili kararın iptaliyle

birlikte bu karar nedeniyle uğradığı zararları talep etmiş; ancak, dava

dilekçesinde uyuşmazlık konusu miktarı göstermemiştir. Danıştay

Üçüncü Dairesi, söz konusu idarî işlemi iptal etmekle birlikte miktarın

dilekçede gösterilmediği ve harcın yatırılmadığı gerekçesiyle tazmi-

nat talebini reddetmiş; iptal kararının tebliğinden itibaren süresi içe-

risinde tam yargı davası açılabileceğine hükmetmiştir. Davacı tarafça,

Üçüncü Daire kararıyla mülga İkinci Mürettep Daire ve Beşinci Daire

kararları arasındaki aykırılığın içtihadların birleştirilmesi yoluyla gi-

derilmesi talep edilmiştir. Zira İkinci Mürettep ve Beşinci Daire ka-

rarlarında idarî işlemin iptaline karar verilerek miktarı gösterilmeden

açılan tam yargı davası da kabul edilmekte; ancak, ödenecek mikta-

ra kesin olarak hükmedilmeyerek sadece ödenecek hukukî kalemler

belirtilmektedir. Danıştay Başsavcısı ise, Üçüncü ve Beşinci Dairenin

bu kararlarına katılmamakta; bu kararların, miktarın dilekçede gös-

terilmesi zorunluluğuna ilişkin kanun hükümlerine aykırı olduğunu

belirtmektedir. Ayrıca, bu kararda, iptal kararının tebliğinden itibaren

tam yargı davası açılabileceğine hükmedilmesinin, davacıya kanunun

öngörmediği yeni bir dava açma süresi tanımak anlamına geleceğini

ve bu nedenlerle ilgili kararlardaki hâkim görüşe katılmadığını belirt-

mektedir.

İçtihadı Birleştirme Kararında, özellikle kamu görevlileriyle il-

gili karar ve işlemlerden kendilerine aydan aya verilen maaş ve sair

50

DİBK, 29.12.1983, E. 1983/1, K. 1983/10 (Kazancı Bilişim-İçtihat Bilgi Bankası;

Resmî Gazete, 20.06.1984, S. 18437). Benzer yönde Askerî Yüksek İdare Mahkemesi

1. D., 30.05.1989, E. 1988/289, K. 1989/213 (Özgüldür Serdar, Askeri Yüksek İdare

Mahkemesi Kararları Işığında Tam Yargı Davaları, Yetkin Yayınları, Ankara 1996,

s. 338).