

TBB Dergisi 2016 (116)
Hande Bahar AYKAÇ
367
mektedir. Ayrıca bu durumda da yasak yine de geceyarısı ve 4:00 saat-
leri arasında devam ettirilmelidir. Diğer yandan, gece çalışma yasağı
süresinde ergenlerin çalışmasını gerektirecek objektif nedenler bulun-
maktaysa –yasal veya idari düzenlemelerle- uygun telafi edici bir din-
lenme süresi vermek koşuluyla belirli işlerde ergenlerin çalışması izni
verilebilir. Bu işler; gemicilik veya balıkçılık sektörleri, silahlı kuvvet-
ler veya polislikle ilgili işlerde, hastane veya benzeri yerlerdeki işler-
de ve kültürel, sanatsal, sportif veya reklamcılık işleridir. Görüldüğü
gibi anılan Yönerge, “15 yaşın altındaki herhangi bir kişi veya ulusal
mevzuat uyarınca halen zorunlu tam zamanlı eğitime tabi kişi” olarak
tanımlanan “çocuk”lar için gece çalışmasını her halükarda yasaklar-
ken; “en az 15 en fazla 18 yaşında olup ulusal mevzuat uyarınca tam
zamanlı eğitime tabi olmayan” “ergen”ler için ise ancak sınırlı bazı
durumlarda ve belirli koşullarla gece çalışmasına izin verilebileceğini
öngörmüştür.
Türkiye’de İş Kanununda yasada sadece sanayi sektörü için ön-
görülen yasaklama, yönetmeliklerde tüm sektörler için geçerli olacak
şekilde genişletilmiştir.
“Çocuk ve Genç İşçilerin Çalıştırılma Usul ve
Esasları Hakkında Yönetmelik”
m.5/son’da “çocuk ve genç işçilerin çalış-
tırılamayacakları işler” arasında –sektör ayrımı yapılmaksızın- 4857
sayılı İş Kanununun 69 uncu maddesinde belirtilen gece dönemine
rastlayan sürelerde yapılan işler sayılmıştır. Yine
Postalar Halinde Ça-
lışma Yönetmeliğ
i’nin 5. maddesine göre
“4857 sayılı İş Kanunun 69 mad-
desinin birinci fıkrasında tanımlanan gece dönemine denk düşen 20.00-06.00
saatleri arasındaki işçi postalarında, 18 yaşını doldurmamış çocuk ve genç
işçilerin çalıştırılmaları yasaktır”
hükmü öngörülmüştür
89
. Ancak yasada
öngörülmeyen bir kurala yönetmelikte yer verilmesi kaynaklar hiye-
rarşisi açısından sorun yaratmaktadır. Bu nedenle yasal düzeyde bir
değişiklik yapılarak tüm sektörler için geçerli olacak şekilde çocukla-
rın gece çalışmasının yasaklanması uygun olacaktır.
89
Doktrinde belirtildiği gibi, Postalar Halinde Çalışma Yönetmeliği m.7/2 hükmü
“çalışma süresinin yarısından çoğu gece dönemine rastlayan bir postanın
çalışmasının gece çalışması sayılacağından” söz etmesine rağmen Umumi
Hıfzıssıhha Kanunu m.174 ile İK 69/1 gece döneminde çalıştırmayı mutlak olarak
yasakladığından, gece döneminde yapılan bir iş yarısından çok süresinin gündüz
döneminde gerçekleşmesi nedeniyle gündüz işi sayılsa bile, çocuk ve genç işçiler
çalıştırılamayacaktır (Centel, Çocuklar ile Gençler, 170-171. Bakırcı, Ayrımcılık,
111).