Background Image
Previous Page  368 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 368 / 449 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (116)

Hande Bahar AYKAÇ

367

mektedir. Ayrıca bu durumda da yasak yine de geceyarısı ve 4:00 saat-

leri arasında devam ettirilmelidir. Diğer yandan, gece çalışma yasağı

süresinde ergenlerin çalışmasını gerektirecek objektif nedenler bulun-

maktaysa –yasal veya idari düzenlemelerle- uygun telafi edici bir din-

lenme süresi vermek koşuluyla belirli işlerde ergenlerin çalışması izni

verilebilir. Bu işler; gemicilik veya balıkçılık sektörleri, silahlı kuvvet-

ler veya polislikle ilgili işlerde, hastane veya benzeri yerlerdeki işler-

de ve kültürel, sanatsal, sportif veya reklamcılık işleridir. Görüldüğü

gibi anılan Yönerge, “15 yaşın altındaki herhangi bir kişi veya ulusal

mevzuat uyarınca halen zorunlu tam zamanlı eğitime tabi kişi” olarak

tanımlanan “çocuk”lar için gece çalışmasını her halükarda yasaklar-

ken; “en az 15 en fazla 18 yaşında olup ulusal mevzuat uyarınca tam

zamanlı eğitime tabi olmayan” “ergen”ler için ise ancak sınırlı bazı

durumlarda ve belirli koşullarla gece çalışmasına izin verilebileceğini

öngörmüştür.

Türkiye’de İş Kanununda yasada sadece sanayi sektörü için ön-

görülen yasaklama, yönetmeliklerde tüm sektörler için geçerli olacak

şekilde genişletilmiştir.

“Çocuk ve Genç İşçilerin Çalıştırılma Usul ve

Esasları Hakkında Yönetmelik”

m.5/son’da “çocuk ve genç işçilerin çalış-

tırılamayacakları işler” arasında –sektör ayrımı yapılmaksızın- 4857

sayılı İş Kanununun 69 uncu maddesinde belirtilen gece dönemine

rastlayan sürelerde yapılan işler sayılmıştır. Yine

Postalar Halinde Ça-

lışma Yönetmeliğ

i’nin 5. maddesine göre

“4857 sayılı İş Kanunun 69 mad-

desinin birinci fıkrasında tanımlanan gece dönemine denk düşen 20.00-06.00

saatleri arasındaki işçi postalarında, 18 yaşını doldurmamış çocuk ve genç

işçilerin çalıştırılmaları yasaktır”

hükmü öngörülmüştür

89

. Ancak yasada

öngörülmeyen bir kurala yönetmelikte yer verilmesi kaynaklar hiye-

rarşisi açısından sorun yaratmaktadır. Bu nedenle yasal düzeyde bir

değişiklik yapılarak tüm sektörler için geçerli olacak şekilde çocukla-

rın gece çalışmasının yasaklanması uygun olacaktır.

89

Doktrinde belirtildiği gibi, Postalar Halinde Çalışma Yönetmeliği m.7/2 hükmü

“çalışma süresinin yarısından çoğu gece dönemine rastlayan bir postanın

çalışmasının gece çalışması sayılacağından” söz etmesine rağmen Umumi

Hıfzıssıhha Kanunu m.174 ile İK 69/1 gece döneminde çalıştırmayı mutlak olarak

yasakladığından, gece döneminde yapılan bir iş yarısından çok süresinin gündüz

döneminde gerçekleşmesi nedeniyle gündüz işi sayılsa bile, çocuk ve genç işçiler

çalıştırılamayacaktır (Centel, Çocuklar ile Gençler, 170-171. Bakırcı, Ayrımcılık,

111).