Background Image
Previous Page  371 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 371 / 449 Next Page
Page Background

Hukuksal Açıdan Çocuk ve Genç İşçiliği

370

yasada çocuk ve gençler için belirlenen azami günlük ve haftalık çalış-

ma sürelerinden (35-40-10 saat) fazla çalışma yaptırılamayacağı kabul

edilmelidir

95

. Yine bu doğrultuda, çocuk ve genç işçiler için –denkleş-

tirme esasının uygulanması suretiyle- bazı haftalarda, belirilen hafta-

lık çalışma sürelerinin aşılması da söz konusu olamaz. Ayrıca bu işçi-

lere telafi çalışması da yaptırılamaz

96

.

Çocuk veya genç işçiye yasaya aykırı olarak fazla çalışma yaptırıl-

dığında ise, her ne kadar % 50 zamlı ücret 45 saatin üzerindeki çalış-

malar için öngörülmüşse de doktrinde isabetli olarak belirtildiği gibi

onlar için öngörülmüş yasal sürelerin üzerine çıkıldığında % 25 değil,

% 50 zamlı ücrete hak kazandıkları sonucuna varılmalıdır

97

. Nitekim

fazla sürelerle çalışmaya ilişkin yasada öngörülen % 25 zamlı ücret,

haftada 45 saat çalıştırılmasına sakınca olmayıp da, çalışma süreleri

45 saatin altında kararlaştırılmış işçiler için öngörülmüştür. Kanımıza

göre bu işçiler için “fazla sürelerle çalışma” hükmü ve % 25 zamlı ücret

ancak onlar için yasada belirlenmiş sürelerin altında haftalık çalışma

süresinin kararlaştırıldığı ve işçiye bu sınırları geçmemek üzere fazla

çalışma yaptırıldığında söz konusu olabilir

98

.

Borçlar Kanununa tabi çocuk ve genç işçilerin çalışma süreleri ba-

kımından Umumi Hıfzıssıhha Kanununun 173/2 hükmü uygulama

alanı bulacaktır. Buna göre,

“On iki yaş ile on altı arasında bulunan kız ve

erkek çocuklar günde azami sekiz saatten fazla çalıştırılamaz”.

Bu doğrultu-

da Borçlar Kanununa tabi 16 yaşından küçük çocuklar ve gençler gün-

de sekiz saatten fazla çalıştırılamayacak; 16 yaşından büyükler için ise

bu sınırlama uygulanmayacaktır. Söz konusu düzenleme doktrinde,

12-16 yaş çocuk ve gençlerin yetişkinler gibi günde sekiz saat çalışma

süresine tabi tutulması ve haftalık çalışma süresinin sınırlandırılma-

ması bakımından eleştirilmektedir

99

.

95

Ekmekçi, a.g.e., 195.

96

Ekmekçi, a.g.e., 195.

97

Ekmekçi, a.g.e., 195.

98

Kanımıza göre fazla sürelerle çalışmaya ilişkin çocuğun rıza göstermesi –ayrıca

yasal temsilcisinin rızası aranmaksızın- yeterli olacaktır. Nitekim doktrinde

belirtildiği gibi yasal temsilcinin küçüğün iş sözleşmesi yapması hususunda

verdiği rıza, iş sözleşmesi kapsamında küçük tarafından gerçekleştirilecek –söz

gelimi fesih gibi- diğer olağan işlemleri de kapsar (Öğüz, a.g.e., 25-26).

99

Bakırcı, Ayrımcılık, 112-113. Bakırcı’ya göre herhangi bir yasal düzenleme

olmamakla birlikte ilköğretime devam edenlerin ders saatlerinin çalışma

süresinden sayılması şarttır; aksi takdirde çocuk veya gencin ders saatlerine ek