Background Image
Previous Page  429 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 429 / 449 Next Page
Page Background

Bireysel Başvuru İncelemesinde Anayasaya Uygunluk Denetimi Sorunu ve İnsan Hakları ...

428

a)

Somut norm denetimi, Anayasa Mahkemesine yasa ile verilebi-

lecek bir görev değildir. Anayasa Mahkemesine, somut norm deneti-

mi görev ve yetkisi, ancak anayasa ile verilebilir (Any.m.148/son fıkra

hükmü). Aşağıda inceleneceği üzere, somut-norm denetimi yolunun,

bireysel başvuru incelemelerinde uygulanması, bu halde kurucu-ko-

şullarının yokluğu sebebiyle imkansızdır.

b)

Anayasa komisyonunun metinden çıkarma tasarrufu, tasarru-

fun gerekçesine normatif etki tanımaz. Komisyonun yapması gereken,

metinden çıkarma değil, çıkarma işleminin amacını normlaştırma ol-

malıydı. Denebilirdi ki

“Bireysel başvuru incelemesinde kanun veya

kanun hükmündeki kararnamenin anayasaya uygunluğu denetlene-

mez ve Genel Kurula bu yönde bir başvuru yapılamaz”

. Ayrıca kural-

içi hukuk boşluğunun doğduğu görüşüne katılamıyorum.

17

Öyle olsa

dahi oluşan bu boşluk, içtihatla kurucu iktidar yetkisi kullanımı anla-

mına gelen çözümlere zemin oluşturamaz. Anayasa normunun nasıl

ihdas edileceği sorunu, bir kurucu iktidar sorunudur (Any.m.175).

18

c)

Yasama tasarruflarının ve buna eş değer metinlerin (KHK.le-

rin) iptallerinin (yahut uygunluk denetimlerinin) tabii yolu, şekil veya

esastan iptal davası ikame etme yoludur. Belli bir süreye bağlı olan bu

dava yolu, bu sürenin geçmesi ile düşer(Any.m.148/1).

19

d)

Anayasaya uygunluk denetimini, bireysel başvuru inceleme-

lerine yorumla teşmil etmenin barındırdığı riskler göz ardı edilemez.

Bireysel başvuru taleplerinin yoğunluğu, Yüksek Mahkeme içtihatla-

rındaki eğilim dönüşümleri ve yasal düzenlemelerin tür ve yoğunluk-

ları birlikte değerlendirildiğinde, Anayasa Mahkememizin bir yasa

veya yasama-süpürgesi işlevini göreceği, ortaya çıkan aktivizmin, ola-

yına ve konjonktüre göre jüristokrasi sınırlarına varabileceği hatırdan

17

Dr. Recep Kaplan, Kanuna Karşı Bireysel Başvuru. Bireysel Başvuru İncelemele-

ri (Anayasa Mahkemesi yayını, Ank.2013, s.155). Dr. Tolga Şirin age. s.283, 286,

290. Bu incelemenin 1 nolu dipnotu. TBMM. D.23, Y.2011, SS.696, s.20, Anayasa

Komisyonu Raporu. Özellikle başkan Ayhan Sefer Üstün ve üye İsa Gök’ün gö-

rüşleri.

18

Anayasaya uygunluk denetimi yolları (tür), bir anayasa sorunudur. Mevcut de-

netim yollarının işletilemediği hallerde, -isteniyorsa- ancak anayasa değişikliği ile

o doğrultuda bir çözüme ulaşılabilir (Any.m.11 ve 175). Prof. Dr. Kemal Gözler,

Kurucu İktidar, Bursa 1998. , Dr. Abdullah Sezer 1982 Anayasası Ekseninde Türev

Kurucu İktidar Yetkisinin Sınırları ve Yargısal Denetimi, İst.2006.

19

Editörler: Prof. Dr. Mehmet Turhan, Dr. Hikmet Tülen, Anayasa Yargısı İnceleme-

leri. Prof. Dr. İbrahim Kaboğlu Anayasa Yargısı,İst.2007.