Background Image
Previous Page  430 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 430 / 449 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (116)

Ahmet İYİMAYA

429

çıkarılmamalıdır. Belirtilen ve daha da artırılacak nedenlerle, yorumla

bu tür bir yol ihdası, hukuk güvenliği için sorunludur. Anayasa koyu-

cunun farklı tercihte bulunması elbette ki mümkündür.

Bu noktada

anayasaya uygunluk karinesi

ve Yüksek Mahkeme-

nin norm-denetimindeki içtihatlarından dönebilmesi dinamikleri,

göz ardı edilmemelidir. Bireysel başvuru yoğunluğu karşısında, esa-

sen anayasaya uygunluk karinesinden yararlanan yasalar yönünden

somut-norm denetiminin anayasanın öngörmediği sonuçlara yol aça-

cağı unutulmamalıdır (Anayasaya uygunluk karinesi ve içtihadın de-

ğiştirilmesi bağlamında bkz. Any.m.11/2, 148, 175/e. GÖZLER Kemal,

Prof. Dr.,

Anayasa Hukukunun Genel Teorisi

, Bursa 2011, C.1,s.313 ve dev.

ODER Bertil Emrah, Prof.Dr.,

Anayasa Yargısında Yorum Yöntemleri

,

İst.2010, s.152. ERMİŞ Emin, Dr.,

Anayasa Uygun Yorum

, İst.2007, s.90 ve

dev. CAN Osman, Prof.Dr.,

Anayasa Yargısında Yokluk (Ergun Özbudun’a

Armağan)

, Ank.2008, C.1, s.174 ve dev. AYMK. 9.4.1991 t., 36/8-E/K. KA-

NADOĞLU Korkut, Prof.Dr.,

Anayasa Mahkemesi

, İst.2004, s.76 ve dev.,

186 ve dev. GÜRAN Sait,

ABD Yüksek Mahkemesinin Anayasaya Aykırılık

Konusundaki İçtihadından Dönmesi Sorunu

, Kubalı Armağanı. İst.1974.

İYİMAYA Ahmet,

Siyaset Hukuku Sorunları

, Ank.2007, s.9 vd., ALİE-

FENDİOĞLU Yılmaz, Doç.Dr.,

Anayasa Yargısı ve Türk Anayasa Mahke-

mesi

, Ank.1996). Bireysel başvuru incelemesinde somut norm deneti-

mini mümkün kılan tasarı hükmünün (m.49/6) komisyonca oybirliği

ile metinden çıkarılmasının anayasaya uygunluk karinesi bakımından

anlamı, kurucu-iktidar yetkisinin muhtemel yönünü gösteren yasama

işareti olmasıdır. Yasama organı, bu tür bir yetkinin Anayasa Mahke-

mesine verilmesinden yana bir tutum yerine, tersine bir tavır sergile-

miştir (bkz. Alt-komisyon raporuna intikal eden komisyon üyesi İsa

Gök ve başkan Ayhan Sefer Üstün reaksiyonu, bkz. dipnot 17). Ana-

yasa koyucu, iptal yaptırımını, kanun ile anayasa arasında

“uzlaştı-

rılamaz karşıtlık”

ın varlığı haline hasretmiştir. Anayasaya uygunluk

karinesinin anlamı da budur. Anayasaya uygunluk testinde türlerin

artırılması, hukuk güvenliği bakımından da sorunludur. Türk Ana-

yasa Hukukunun tartışılmaz yıldızı, Prof. Ergun Özbudun’un konuya

özel görüşleri de bu doğrultudadır (Habertürk Gazetesi, 02.12.2014 ta-

rihli nüshasındaki demeci). Bu anlatım, anayasaya aykırılığı açık olan

yasaların hukuk düzeninde yaşaması gerektiği düşüncesini savun-

maz. Ancak anayasaya uygunluk karinesi ile Yüksek Mahkemenin

içtihadından dönebilme dinamiklerini denkleştirmeyi amaçlar.