

TBB Dergisi 2016 (116)
Ahmet İYİMAYA
429
çıkarılmamalıdır. Belirtilen ve daha da artırılacak nedenlerle, yorumla
bu tür bir yol ihdası, hukuk güvenliği için sorunludur. Anayasa koyu-
cunun farklı tercihte bulunması elbette ki mümkündür.
Bu noktada
anayasaya uygunluk karinesi
ve Yüksek Mahkeme-
nin norm-denetimindeki içtihatlarından dönebilmesi dinamikleri,
göz ardı edilmemelidir. Bireysel başvuru yoğunluğu karşısında, esa-
sen anayasaya uygunluk karinesinden yararlanan yasalar yönünden
somut-norm denetiminin anayasanın öngörmediği sonuçlara yol aça-
cağı unutulmamalıdır (Anayasaya uygunluk karinesi ve içtihadın de-
ğiştirilmesi bağlamında bkz. Any.m.11/2, 148, 175/e. GÖZLER Kemal,
Prof. Dr.,
Anayasa Hukukunun Genel Teorisi
, Bursa 2011, C.1,s.313 ve dev.
ODER Bertil Emrah, Prof.Dr.,
Anayasa Yargısında Yorum Yöntemleri
,
İst.2010, s.152. ERMİŞ Emin, Dr.,
Anayasa Uygun Yorum
, İst.2007, s.90 ve
dev. CAN Osman, Prof.Dr.,
Anayasa Yargısında Yokluk (Ergun Özbudun’a
Armağan)
, Ank.2008, C.1, s.174 ve dev. AYMK. 9.4.1991 t., 36/8-E/K. KA-
NADOĞLU Korkut, Prof.Dr.,
Anayasa Mahkemesi
, İst.2004, s.76 ve dev.,
186 ve dev. GÜRAN Sait,
ABD Yüksek Mahkemesinin Anayasaya Aykırılık
Konusundaki İçtihadından Dönmesi Sorunu
, Kubalı Armağanı. İst.1974.
İYİMAYA Ahmet,
Siyaset Hukuku Sorunları
, Ank.2007, s.9 vd., ALİE-
FENDİOĞLU Yılmaz, Doç.Dr.,
Anayasa Yargısı ve Türk Anayasa Mahke-
mesi
, Ank.1996). Bireysel başvuru incelemesinde somut norm deneti-
mini mümkün kılan tasarı hükmünün (m.49/6) komisyonca oybirliği
ile metinden çıkarılmasının anayasaya uygunluk karinesi bakımından
anlamı, kurucu-iktidar yetkisinin muhtemel yönünü gösteren yasama
işareti olmasıdır. Yasama organı, bu tür bir yetkinin Anayasa Mahke-
mesine verilmesinden yana bir tutum yerine, tersine bir tavır sergile-
miştir (bkz. Alt-komisyon raporuna intikal eden komisyon üyesi İsa
Gök ve başkan Ayhan Sefer Üstün reaksiyonu, bkz. dipnot 17). Ana-
yasa koyucu, iptal yaptırımını, kanun ile anayasa arasında
“uzlaştı-
rılamaz karşıtlık”
ın varlığı haline hasretmiştir. Anayasaya uygunluk
karinesinin anlamı da budur. Anayasaya uygunluk testinde türlerin
artırılması, hukuk güvenliği bakımından da sorunludur. Türk Ana-
yasa Hukukunun tartışılmaz yıldızı, Prof. Ergun Özbudun’un konuya
özel görüşleri de bu doğrultudadır (Habertürk Gazetesi, 02.12.2014 ta-
rihli nüshasındaki demeci). Bu anlatım, anayasaya aykırılığı açık olan
yasaların hukuk düzeninde yaşaması gerektiği düşüncesini savun-
maz. Ancak anayasaya uygunluk karinesi ile Yüksek Mahkemenin
içtihadından dönebilme dinamiklerini denkleştirmeyi amaçlar.