Background Image
Previous Page  431 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 431 / 449 Next Page
Page Background

Bireysel Başvuru İncelemesinde Anayasaya Uygunluk Denetimi Sorunu ve İnsan Hakları ...

430

e)

Esasen kurumsal yasadaki

“Yasama işlemleri ile düzenleyi-

ci idari işlemler aleyhine doğrudan bireysel başvuru yapılamaya-

cağı gibi Anayasa Mahkemesi kararları ile Anayasanın yargı de-

netimi dışında bıraktığı işlemler de bireysel başvurunun konusu

olamaz.”

m.45/3 hükmü, bu konudaki olası tartışmaları belli ölçüde

söndürmektedir (Any.m.148/5). Yasama işlemlerinin doğrudan birey-

sel başvuruya konu kılınamaması ilkesi, yasanın geçerlik ve uygun-

luk koşullarının bu incelemede değerlendirilemeyeceğinin bir başka

formatta ifadesinden başka bir şey değildir. Aksine yorum, Anayasa

Mahkemesi kararlarına karşı bireysel başvuru yolunu kapatan hüküm

fıkrasının da anayasaya uygunluk denetimini ve giderek iptalini zo-

runlu kılar (Any.m.148/3).

f)

Esasen kurumsal kanunun 45/3 hükmüne yönelik iptal davası-

nın redle sonuçlanmış olması, sorunun on yıl boyunca tartışılmasını

önlemektedir.

20

Bu süre içinde yasama işlemlerine (evleviyetle yasaya)

20

Anayasa Mahkemesi, kurumsal kanunun 45/3 hükmüne yönelik iptal istemi-

ni reddetmiş, anayasaya uygunluk yargısını oluşturmuştur (AYMK.1.3.2012 t.,

59/34-E/K). Karar aynen şöyledir:

“Anayasa’nın 2.maddesinde yer alan hukuk devleti, insan haklarına dayanan, bu

hak ve özgürlükleri koruyup güçlendiren, eylem ve işlemleri hukuka uygun olan

her alanda adaletli bir hukuk düzeni kurup bunu geliştirerek sürdüren ve hak

arama özgürlüğünün önündeki engelleri kaldıran devlettir.

Anayasa’nın 36. maddesinde, herkesin, meşru vasıta ve yollardan faydalanmak

suretiyle yargı mercileri önünde davacı veya davalı olarak iddia ve savunma ile

adil yargılanma hakkında sahip olduğu belirtilmiş; 148. maddesinde ise Anayasa

Mahkemesinin görev ve yetkilerine yer verilmiştir.

Kanun’un 45. maddesinin dava konusu olan (3) numaralı fıkrasında, bireysel

başvuru konusu yapılamayacak işlemler belirlenmiştir. Fıkradaki düzenlemeye

göre, yasama işlemleri ile düzenleyici idari işlemler aleyhine doğrudan bireysel

başvuru yapılamayacağı gibi Anayasa Mahkemesi kararları ile Anayasa’nın yargı

denetimi dışında bıraktığı işlemler de bireysel başvuru konusu yapılamayacaktır.

Yasama işlemleri ile düzenleyici idari işlemlerin doğrudan bireysel başvuru ko-

nusu yapılamaması, tamamen bireysel başvuru hakkının niteliği ile ilgili olduğu

gibi bu işlemlerin uygulanmadıkları sürece bireylerin herhangi bir hakkının ihla-

line yol açabilecek niteliğe sahip bulunmamalarından da kaynaklanmaktadır. Ya-

sama işlemleri soyut veya somut norm denetimi yoluyla Anayasa Mahkemesi’nin

denetimine tabi olduğu gibi uygulanmaları bir hak ihlaline yol açmış ise bu işlem

nedeniyle hakkı ihlal eden kişi Anayasa Mahkemesine başvuru imkanına sahip

bulunmaktadır. Aynı şekilde düzenleyici idari işlemle de doğrudan Danıştay

denetimine tabi olmakla birlikte uygulanmaları bir hak ihlaline neden olmuş ise

hakkı ihlal edilen açısından Anayasa Mahkemesine başvuru imkanı bulunmakta-

dır. Diğer bir ifade ile başvurucuya somut bir olayda henüz uygulanmamış kanun

veya düzenleyici idari işlemin sadece hukuk düzeninde var olması, kural olarak

bireysel bir hakkın ihlaline neden olmayacağı, dolayısıyla da bu işlemlerin doğru-

dan bireysel başvuru konusu yapılamayacağı açıktır.

Anayasa’nın yargı denetimi dışında bıraktığı işlemlerin bireysel başvuru konusu

yapılamaması Anayasa gereğidir. Kanun koyucunun dava konusu kuralda bu şe-