Background Image
Previous Page  434 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 434 / 449 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (116)

Ahmet İYİMAYA

433

Anayasamızın 152 inci maddesinde düzenlenen somut-norm dene-

timi istisnai bir yol olup uygulanabilmesi için, maddede öngörülen ko-

şulların gerçekleşmesi gerekir. Bu koşullar, davaya uygulanacak kural

somutunda aykırılık kanaat veya iddiasının ciddiliğine ilaveten

“usu-

lüne göre kurulmuş Mahkeme”

nin

(I)

“görülmekte olan bir dava”

nın

(II)

varlığı ve

“davaya bakma görevinin o Mahkemeye ait olması” (III)

koşullarıdır. Bu koşullar, saf ve rafine koşullar olup eğilip bükülmeye,

anlam sündürülmesine yatkın olmayan unsurlar olarak görülmektedir.

23

İleri tahlillere girmeden denebilir ki bu hüküm, Türk yargısının

ana iskeletini oluşturan adli (hukuk-ceza) ve idari yargıda görülmek-

te olan ve adına dava denen uyuşmazlıkları (nizaları) kapsamaktadır.

Bu

doğal kapsamı aşan yorum ve pratikler, anayasayı zorlayan ve

duruma göre birer sapma niteliğine bürünmüş uygulamalar olarak

görülebilir.

Şimdi, somut norm denetiminin anayasal koşulları ekseninde bi-

reysel başvuru talebine (incelemesine) bu yolun uygulanabilirliğini,

hukuk hermonotiği içinde sorgulayalım.

24

A- Usulüne Göre Kurulmuş Mahkeme Koşulu Yönünden:

Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü, bireysel başvuru komisyonlarını

(I), bölümleri (II) ve Genel Kurulu (III) mahkeme olarak tanımlamış-

kümlerini Anayasaya aykırı görürse veya taraflardan birinin ileri sürdüğü aykırı-

lık iddiasının ciddi olduğu kanısına varırsa, Anayasa Mahkemesinin bu konuda

vereceği karara kadar davayı geri bırakır.

Mahkeme, Anayasaya aykırılık iddiasını ciddi görmezse bu iddia, temyiz merci-

ince esas hükümle birlikte karara bağlanır.

(Değişik fıkra:20.9.1971-1488) Anayasa Mahkemesi, işin kendisine gelişinden baş-

lamak üzere altı ay içinde kararını verir ve açıklar.

Bu süre içinde karar verilmezse, mahkeme, Anayasaya aykırılık iddiasını, kendi

kanısına göre çözümleyerek davayı yürütür. Ancak, Anayasa Mahkemesinin ka-

rarı, esas hakkındaki karar kesinleşinceye kadar gelirse, mahkemeler buna uymak

zorundadır.”

23

Metin Kıratlı, Anayasa Yargısında Somut Norm Denetimi (İtiraz Yolu), Ank.1966,

özellikle s.59-91. Prof. Dr. Ergun Özbudun, Türk Anayasa Hukuku, 14.Bası,

Ank.2013, s.428 ve dev. Prof. Dr. Kemal Başlar , Anayasa Yargısında Mahkeme

Kavramı, Ank.2005. Rona Aybay, Anayasanın 151.ci Maddesine Göre Taraflarca

İleri SürülenAnayasayaAykırılık İddialarınınCiddiliği Sorunu, İÜHFM,C.33,S.3-4

(1968), s.155 vd. Kadir Özkaya, Sınırlama Sorunu ve Davada Uygulanacak Kural

Kavramıyla İlişkisi (Anayasa Yargısı İncelemeleri-editörler: Mehmet Turhan -

Hikmet Tülen), Ank.2006, s.329 ve dev.

24

Türk Anayasa Hukuku literatüründe özgün bir yorum kaynağı olarak, bkz.

Prof. Dr. Mithat Sancar, Temel Hakların Yorumu (yayınlanmamış doktora tezi),

Ank.1995.