Background Image
Previous Page  103 / 453 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 103 / 453 Next Page
Page Background

Neoliberalizmde Devlet ve Kamusal Alan Üzerine Bir Bakış

102

doğru işletilmesi gerekmektedir.

38

Devlet de hem sivil toplum içinde

hareket edebileceği sınırları tayin etmeli hem de faaliyetlerinin sivil

toplumdan gelecek onaya bağlı olarak meşruiyet kazanacağının far-

kında olmalıdır. Demokratik meşruiyet, bireylerin, toplumsal ve siya-

sal kurumlar içinde yaptığı ve bu kurumlar aracılığıyla dile getirdiği

tartışmalardan ve kararlardan doğacaktır.

39

Kamusal alanın işlevi de bu noktada ortaya çıkmaktadır. Devlet,

kamusal alandan çıkan mutabakata tabi olmalıdır, bu anlamda toplum

kendi kendini yönetir duruma gelmelidir. Kamusal alan, devletin toplu-

mu oluşturan bireylerden üstün ve onların iradelerini yok eden bir ege-

men güç olmasını engellemeli ve onun sınırlarını belirleyebilmelidir.

40

Kamusal alan eleştirel bir siyasetin olduğu yerde vardır. Eleştirel

siyaset ise riskli bir yapıdadır; çünkü mevcut siyasal yapıyı dönüştür-

me iddiası onun doğasında vardır ve riskli politikalar geliştirme po-

tansiyeline her zaman sahiptir. Risk, statükonun istikrar iddiasından

ve sağladığı “güvenlikten” uzaklaşılması ihtimalini doğurur. Önem-

li olan ise bu riskli düşünceler olmaksızın ulaşılmak istenen sağlıklı

müzakere süreçlerinin yaşanamaz ve kamusal alanın inşa edilemez

olmasıdır.

41

Görüldüğü üzere devletin meşruiyeti salt yasalarla ve seçimle gel-

miş olmalarına dayandırılamaz, rasyonel iletişim meşruiyetin temel

dayanağı olmaktadır. Hukukun üstünlüğü prensibine tabi olunması

ve kolektif konulara ilişkin kararların kamusal alanda oluşturulma-

sı, meşruiyetin özüdür. Devlete bahşedilen yetkiler ancak bu sınırlar

dahilinde kullanılabilmelidir. Kamusal alanın etkinliğini kaybetmesi,

devletin denetimsiz kalması anlamına gelir ki bu da meşruiyet krizini

yaratan asıl nedendir.

42

Müzakere sürecinde toplumun parçalı yapısı için birleştirici işlev

görecek olan ise hukuktur. Yurttaşların siyasal iradelerini ortaya koya-

cakları müzakere sürecinin garantörü o, olacaktır. Hukukun meşrui-

38

Levent Köker, “Demokratik Meşruluk, Kamusal Alan ve Çok Kültürlülük Soru-

nu,” Kamusal Alan, Ed. Meral Özbek, Hil Yay., İstanbul, 2010, sf.310.

39

Gülgün Tosun, “Türkiye’de Devlet-Sivil Toplum İlişkisi Bağlamında Demokrasi-

nin Pekişmesi Yönündeki Engellere İlişkin Kuramsal ve Pratik Bir Yaklaşım, “ Ege

Akademik Bakış, cilt 1, sayı 1, 2001, sf.229.

40

Köker, a.g.m., sf.316.

41

Çelebi, a.g.m., sf.279.

42

Yükselbaba, a.g.e., sf.164-165.