Background Image
Previous Page  404 / 453 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 404 / 453 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (117)

Yahya Berkol GÜLGEÇ

403

lenmediğini göz önünde bulundurursak, bu yetkinin geri alınması

sözleşme ihlali teşkil edecek ve BM’in sorumluluğu doğacaktır. Her

sözleşmenin içeriği ve mahiyetine göre ayrı yorum yapmak gereklidir.

Bununla birlikte devletlerin de danışma görüşü isteyebilmesi için

yapılan bir öneri San Fransisco Konferansı’nda reddedilmiştir.

134

Bu-

nun sebebi ise devletlerin BM organları aracılığıyla bu görüşü isteme

olanağının bulunmasıdır, ancak elbette mevcut durumda son kararı

verecek olan merci söz konusu BM organı veya ihtisas kuruluşu ola-

caktır.

135

Son olarak her ne kadar belli sorunların aydınlatılması açısın-

dan BM Genel Sekreteri’nin danışma görüşü isteme konusunda yet-

kilendirilmesinin faydalı olacağı düşünülmüşse de mevcut durumda

doğrudan bu tür bir yetki söz konusu değildir.

136

C.

Rationae Materiae

(Konu Bakımından Yetki)

BM Şartı’nın 96(1) maddesinin lafzına bakıldığında Genel Kurul

ve Güvenlik Konseyi’nin danışma görüşü isteme yetkisinin “herhangi

bir hukukî sorun” üzerine olduğu, fakat Genel Kurul tarafından yetki-

lendirilecek diğer organ ve kuruluşların kendi çalışma alanları içinde

çıkan sorunlarla ilgili görüş isteyebileceği düzenlenmiştir.

137

Bu durum

da Güvenlik Konseyi ve Genel Kurul’un danışma görüşü isteme yetkisi

sınırsızken, diğer organ ve kuruluşlarınkinin sınırlandığı düşüncesine

yol açmıştır.

138

Öte yandan Hans Kelsen, her uluslararası kuruluş ve or-

gan kendi yetkilerini belirleyen hukukî dayanak kapsamında hareket

edebileceğinden, BM Şartı’nın 96(1) maddesinin Güvenlik Konseyi veya

Genel Kurul’un danışma görüşü isteme yetkisini genişletme maksadı

taşımadığını ve BM Şartı 96(2)’de diğer organ ve ihtisas kuruluşları için

öngörülen sınırın gereksiz olduğunu, danışma görüşü isteme yetkisi-

nin zaten her organ ve kuruluş için sınırlandığını ifade etmiştir.

139

Bu-

nunla birlikte, katı bir lafzî yorum ilkesinden yola çıkan yazarlar aksi

görüşte olup, BM Şartı 96(1)’in Güvenlik Konseyi ve Genel Kurul açısın-

134

Sloan, s. 836.

135

Ibid.

136

Sloan, s. 833.

137

Aljaghoub, s. 40.

138

Ibid.

139

Hans Kelsen, The lawof the UnitedNations: ACritical Analysis of Its Fundamental

Problems, Londra, Steven and Sons, 1951, s 546’dan aktaran Aljaghoub,. s. 40 – 41.