Background Image
Previous Page  406 / 453 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 406 / 453 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (117)

Yahya Berkol GÜLGEÇ

405

UAD’nın konu bakımından danışma görüşü verebilmesi için gere-

ken bir başka şart da sorunun hukukî nitelik taşımasıdır.

146

Özellikle

de danışma görüşü taleplerinin politik organlardan geldiği düşünül-

düğünde tamamen siyasî unsurlar taşıyan bir danışma görüşü istemi-

nin UAD tarafından reddedilmesi gerekecektir.

147

Bu konuda Divan’ın

içtihadı hukukî bir yönü olduğu sürece politik unsurlar içeren bir

danışma görüşü isteğini reddetmemek yönündedir.

148

Öyle ki, isteğin

lafzı açık olmasa bile UAD yorumuyla bu isteği netleştirip hukukî bir

soruna ilişkin olup olmadığını değerlendirebilecektir.

149

Bir başka tartışma konusu ise UAD’nın iki devlet arasında sürmek-

te olan bir duruma ilişkin danışma görüşü verip veremeyeceği ve bu

hususta devletlerin rızasının aranıp aranmayacağı yönündedir. Bu tar-

tışmanın esas kaynağı Milletler Cemiyeti Misakı’nın 14. maddesinde

danışma görüşünün herhangi bir hukukî soru veya uyuşmazlık konu-

sunda istenebilirken BM Şartı’nın 96. maddesinde herhangi bir hukukî

sorudan bahsedilmesidir.

150

Bu duruma rağmen UAD İçtüzüğünün

102. maddesinin 1. paragrafında danışma görüşüne ilişkin olarak BM

Şartı’nın 96. maddesi ve UAD Statüsü’nün dördüncü kısmına ilaveten

İçtüzüğün hükümlerinin uygulanacağı düzenlendikten sonra ikinci

paragrafta şu anlatıma yer verilmiştir:

“Divan ayrıca uygulanabilir gördüğü ölçüde çekişmeli yargı yet-

kisine ilişkin Statü ve İçtüzük hükümlerinden de yararlanabilecektir.

Bu maksatla, her şeyden önce bir danışma görüşü talebinin iki devlet

arasında sürmekte olan bir uyuşmazlığa ilişkin olup olmadığını değer-

lendirecektir.”

Dolayısıyla, Divan İçtüzüğünde iki devlet arasında sürmekte olan

uyuşmazlıklara ilişkin olarak da danışma görüşü verilebileceği açıkça

kabul edilmiştir, meğer ki söz konusu istem tamamen politik karakterli

olsun. Sürmekte olan uyuşmazlıklara ilişkin olarak UAD İçtüzüğü’nün

102(3) maddesi Statü’nün 31. maddesinin uygulanacağını belirterek

146

Aljaghoub, s. 56.

147

D. W. Gerig, “The Advisory Jurisdiction of the International Court and the

Settlement of Disputes between States”, ICLQ, Cilt: 15, 1966, s. 339’dan aktaran

Aljaghoub, s. 56.

148

Aljaghoub, s. 57.

149

Ibid.

150

Aljaghoub, s. 58.