

Uluslararası Adalet Divanı’nın Yargı Yetkisi ve Yargı Yetkisini Genişletme Çabalarının Eleştirisi
404
dan ulusal düzeyde ortaya çıkan uluslararası hukuk sorunlarına ilişkin
olarak dahi danışma görüşü istenmesine cevaz verdiğini belirtmişler-
dir.
140
Güvenlik Konseyi ve Genel Kurul halihazırda konu bakımından
geniş bir hareket alanına sahip bulunan organlardır. Özellikle de Genel
Kurul açısından bakılacak olursa, belirli bir anda Güvenlik Konseyi’nin
gündeminde bulunan konular dışında, hareket alanı açısından pek de
sınırlı değildir. Güvenlik Konseyi’nin gündeminde bulunan bir konu
hakkında Genel Kurul tarafından tavsiyede bulunulmasını yasaklayan
BM Şartı’nın 12(1) maddesinin danışma görüşü isteme konusunda da
Genel Kurul için bir sınır teşkil ettiği belirtilmiştir.
141
Çünkü, Güvenlik
Konseyi’nin görüşmekte olduğu bir konu Genel Kurul’un görev konusu
bakımından sınırını oluşturacaktır. Bu hususla ilgili bir UAD kararını
kısaca işlemeyi hem konunun somutlaştırılması hem de Divan’ın konu-
ya yaklaşımını göstermek bakımından önemli buluyoruz.
İsrail’in Filistin topraklarında duvar inşa etmesi olayıyla alakalı
olarak Güvenlik Konseyi’nin konuyla ilgilendiği bir sırada Genel Ku-
rul tarafından UAD’ndan duvarın hukukiliği ile ilgili görüş istenme-
sine İsrail tarafından BM Şartı’nın 12(1) maddesine dayanılarak karşı
çıkılmıştır.
142
Duvar
143
danışma görüşü olarak bilinen davada danışma
görüşü istenmesinin 12(1) kapsamında bir tavsiyede bulunma olmadı-
ğına hükmederek İsrail’in itirazını reddetmiştir.
144
Dolayısıyla, Güvenlik Konseyi’nin görüşmekte olduğu bir konu-
nun içeriğine ilişkin Genel Kurul tarafından danışma görüşü istenme-
sinde Divan bir sakınca görmemektedir. Nitekim, BM Şartı’nın 12(1)
maddesindeki sınırlandırma, Genel Kurulun kendi organı çevresinde
alacağı kararlara ilişkindir. Bu madde Divan’ın hangi konularda da-
nışma görüşü verebileceğine veya Genel Kurul’un hangi konularda
danışma görüşü isteyebileceğine ilişkin bir hüküm değildir. Bu durum
ayrıca Divan İçtüzüğü’nün 102(2) ve 102(3) maddelerinde de benimsen-
miştir.
145
140
Aljaghoub, s. 40.
141
Aljaghoub, s. 41.
142
Aljaghoub, s. 42.; 9 Temmuz 2004 tarihli UAD danışma görüşüne şu adresten
ulaşılabilir:
http://www.icj-cij.org/docket/files/131/1671.pdf(24.10.2014), s. 16.
143
İşgal Altındaki Filistin Topraklarında bir Duvar İnşa Edilmesinin Hukukî
Sonuçları, Danışma Görüşü, 9 Temmuz 2004, UAD Raporları 2004, s. 136-203.
144
Aljaghoub, s. 42
145
Schweigman, s. 213-214.