Background Image
Previous Page  78 / 453 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 78 / 453 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (117)

Hıfzı DEVECİ

77

zümlenecek ve dâva veya itiraz vukuunda, Mahkememizce takdir edilecek bir

konudur.”

(

33

)

İşte, 1982 Anayasası; 1961 dönemindeki bu tartışmalarına tepki

olarak, şekil denetiminin sınırlarını “son oylamanın öngörülen çoğun-

lukla yapılıp yapılmadığı” ile sınırlamıştır.

Gerçekten, 1982 Anayasası’nın 148’inci maddesine Danışma Mecli-

sinin yazdığı gerekçenin konumuzla ilgili 2’nci paragrafı şöyledir:

“Getirilen ikinci bir yenilik, son oylamadan önce yapılan şekil bozukluk-

larının iptale neden olmayacağıdır. Son oylama genel kurul tarafından yapılır.

Daha önce vücut bulan şekil bozukluklarını genel kurulun bildiği veya bilmesi

gerektiği varsayılır. Çünkü onun kararı, yapılan bir incelemeye, tartışmaya ve

açıklamaya dayanır. Genel kurulun oylama yapıp kanunu kabul etmesi, şekil

bozukluğunu o kanunu kabul etmemek için yeterli neden saymadığı yolunda

bir irade tecellisidir. En büyük organ genel kuruldur. Onun iradesi hilafına bir

sonuç çıkarmak hukukun ana esaslarına aykırı düşer.”

(

34

)

Yukarıda alıntıladığımız gerekçe metni, pek çok Anayasa Mah-

kemesi Kararında (Bkz: 37 ve 39 no.lu dipnotlar) zikredilmekte, konu

ile ilgili akademik metinlerde de alıntılanmaktadır. Bu gerekçe, ger-

çekten de 148’inci maddenin yorumuna ilişkin keskin bir ipucu ma-

hiyetindedir. Fakat gerekçenin tamamını okuduğumuzda, durum bir

miktar değişmekte, başka bir önemli ayrıntı ortaya çıkmaktadır. Bu

ayrıntı, “öndenetim”dir.

148’inci madde gerekçesinin ilk paragrafı şöyledir:

“1961 Anayasasından farklı olarak getirilen yeni kural, şekil noksanlığına

dayalı iptal davasının, kanunun yayımından önce incelenip tamamlanması-

dır. Yani öndenetime tabi tutulmasıdır. Şekil bozuklukları genellikle kanunun

yapımı sırasında meydana gelen ve görülmesi bilinmesi kolay olan bozukluk-

lardır. Bunların Anayasa Mahkemesince süratle incelenmesi ve karara bağlan-

ması mümkündür. ………….Bir siyasi parti, görüşülmekte olan bir kanunun

çıkmasını istemiyorsa…. Şekil bozukluğuna sebebiyet verebilmektedir. Bu tür

bozuklukların öndenetim yoluyla kısa zamanda incelenip sonuçlandırılmasın-

da kamu yararı düşünülmüştür.”

33

Yukarıda anılan Anayasa Mahkemesi Kararı.

34

Danışma Meclisi tutanakları