Background Image
Previous Page  81 / 453 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 81 / 453 Next Page
Page Background

Torba Yasalar ve Yasama Sürecindeki İçtüzük İhlallerinin Şekil Denetimi Sorunu

80

ğildir. Çünkü mevcut durumda, Mecliste çoğunluğa sahip herhangi

bir iktidarın, son oylamadaki oy koşulunu sağlayarak, bundan önceki

bütün yöntem kurallarını fiilen anlamsız/geçersiz kılması mümkün-

dür ve bu durumun yasama etkinliğini sakatlama potansiyeli taşıdığı

açıktır. Meclis çoğunluğu istemedikçe bu konuda bir Anayasa kuralı

yazmak da pratikte mümkün görünmediğine göre, bozukluğun Ana-

yasa Mahkemesi önüne götürülmesi için hukuksal yöntem arayışları

son derece doğaldır.

Literatürde, Anayasadaki şekil denetimi sınırlarının mutlak ol-

duğunu, zorlama yorumlarla bunun genişletilmesinin olanaksızlığını

savunanlar olduğu gibi;

(

39

)

şekil denetimini son oylama ile sınırlandır-

manın, Anayasa’nın bağlayıcılığı ve üstünlüğü ilkesi ile bağdaşmaya-

cağını ileri sürenler de vardır. Bu düşüncede olanlardan Teziç

(

40

)

bunu

şöyle açıklamaktadır:

“Anayasa’da yer alan şekil ve usul ile ilgili kuralların, kanun koyucu ta-

rafından dikkate alınmaması, yasama işlemlerinin esasına etkili olacak bir sa-

katlık doğurur…

Kanunların oluşmasında, yalnızca “öngörülen çoğunlukla yapılıp ya-

pılmadığını” şekil denetiminde ölçüt olarak kabul etmek, parlamentodaki ço-

ğunluğun her zaman ‘sürpriz kanunlar’ çıkarmasına imkan tanımak olur.…

.Kanunun öngörülen çoğunlukla yapılıp yapılmadığını, şekil denetiminde

mutlak ölçüt olarak kabul etmek, ‘siyasi kararlar sürecinde katılma ve uzlaşma-

ya yer verilmek istenmediği’ biçiminde de yorumlanabilir.”

a) Konunun, Anayasa’nın 150 nci maddesi çevresinde tartışıl-

ması:

Anayasa Mahkemesi’nin 148’inci madde temelindeki olumsuz tu-

tumuna karşın, Anayasa’nın 150’nci maddesi “ayrık durum” olarak

öne sürülmektedir.

Bu tezleri incelemeden önce, Anayasa’nın, “İptal Davası” başlıklı

150’nci maddesinin metnine bakmak gerekir:

“Md.150- Kanunların, kanun hükmündeki kararnamelerin, Türkiye Bü-

yük Millet Meclisi İçtüzüğünün veya bunların belirli madde ve hükümlerinin

şekil ve esas bakımından Anayasaya aykırılığı iddiasıyla Anayasa Mahkeme-

39

Dr. Murat Yanık, A.g.e.

40

Prof. Dr. Erdoğan Teziç, 1985