Background Image
Previous Page  133 / 421 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 133 / 421 Next Page
Page Background

Türk ve Alman Hukuku’nda Hükmün Açıklanmasının Geri Bırakılması

132

Yargıtay kararlarında, hükmün açıklanmasının geri bırakılması

kurumu karma nitelikli bir kurum olarak nitelendirilmekte, CMK’da

düzenlenmiş olmasının bu niteliğini değiştirmeyeceği belirtilmekte-

dir. Kararlarda ayrıca

“koşullu bir düşme kararı”

niteliğinde olduğu da

ifade edilmektedir. Yargıtay Ceza Genel Kurulunun 19.2.2008 tarihli

Kararında hükmün açıklanmasının geri bırakılması kurumu; “

Sanık

hakkında kurulan mahkûmiyet hükmünün, hukuki bir sonuç doğurmamasını

ifade eden, denetim süresi içinde kasten yeni bir suçun işlenmemesi ve yü-

kümlülüklere uygun davranılması halinde, hükmün ortadan kaldırılarak kamu

davasının düşmesi sonucunu doğuran, bu niteliği itibariyle sanık ve devlet

arasındaki ilişkiyi sona erdiren düşme nedenlerinden birisi”

olarak nitelen-

dirilmiş ve karma nitelikli bir kurum olduğu vurgulanmıştır.

18

Kanaatimizce; devletin cezalandırma yetkisinin belirli bir süre

kullanılmamasına ve belirli koşullarda ortadan kalkmasına yol açan,

cezanın ertelenmesi kurumuna, koşulları ve sonuçları itibariyle çok

benzeyen, erteleme ve seçenek yaptırımlara çevirme gibi cezanın kişi-

selleştirilmesi kurumlarından biri olan bu kurum, maddi ceza huku-

ku normu niteliğindedir.

19

Alman Ceza Mevzuatında bu kurumun; StGB’nin Genel Hüküm-

ler

(Allgemeiner Teil)

kitabında, Suçun Hukuki Sonuçları

(Rechtsfolgen

der Tat)

başlıklı 3. bölümünde, cezalar, cezaların ertelenmesi gibi mad-

18

YCGK. 19.2.2008, 346-25; YCGK. 3.2.2009, 11-250/13 (UYAP).

19

Hükmün açıklanmasının geri bırakılmasının, aynen erteleme ve kısa süreli hapis

cezasına seçenek yaptırımlar gibi hükmün ve cezanın kişiselleştirilmesi kurumla-

rından biri olduğu Anayasa Mahkemesi Kararlarında da belirtilmektedir (AYM.

17.1.2013, 2012/80, 2013/16).

Taner, hükmün açıklanmasının geri bırakılması (ertelenmesi) kurumunun saf bir

maddi ceza hukuku normu olduğunu, ceza muhakemesinde ortaya çıkan etki-

lerin birer sonuç olduğunu, sebebin ise dava ve ceza ilişkisini ortadan kaldıran

nedenin kendisi olduğunu belirtmektedir [Fahri Gökçen Taner

,

“Hükmün Açık-

lanmasının Ertelenmesinin (Geri Bırakılmasının) Hukuki Niteliği ve Ertelemeyi

Kabul Edip Etmediğinin Sanığa Duruşma Evresinin Sona Ermesinden Önce So-

rulmasının Hukuka Aykırılığı Üzerine”,

Ankara Barosu Dergisi,

2011/4, s.290].

Baştürk de benzer şekilde, hükmün açıklanmasının geri bırakılması kurumunun

ortaya konuluş sebebi ile amaçlarından, tarihi gelişiminden, cezalar sistemi için-

deki yerinden ve kuruma ilişkin normun içeriğinden (zamanaşımının durması

gibi) kurumun maddi ceza hukukuna ait olduğunu ve buna ilişkin normların da

cezalandırma hukuki ilişkisiyle ilgili olup, sonuçta bu normun da maddi ceza hu-

kuku normu niteliği taşıdığını belirtmektedir. (İhsan Baştürk, Hükmün Açıklan-

masının Ertelenmesi, Ankara, 2014, s.209, 211).