Background Image
Previous Page  135 / 421 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 135 / 421 Next Page
Page Background

Türk ve Alman Hukuku’nda Hükmün Açıklanmasının Geri Bırakılması

134

esasları ayrıntılı olarak belirtmek suretiyle kesinleşmiş dosyalarda

yeniden inceleme yapılamayacağına ilişkin görüşler uygulamada

mesnetsiz kalmıştır.

23

Alman Ceza Hukukunda hükmün açıklanmasının geri bırakılma-

sı, Ceza Kanunu’nun en hafif ve aynı zamanda topluma kazandırma

amaçlı

“ yaptırımı “

olarak tanımlanmaktır.

24

Somut açıdan bir ceza ola-

rak nitelendirilemeyeceği, aksine çoğu zaman bu kurumun uygulan-

masıyla bir cezanın önüne geçildiği,

“kendine özgü bir yaptırım”

olduğu

kabul edilmektedir.

25

Burada yapılan adli tevbihin hukuki niteliğinin

açık olmadığı, ortada bir ceza bulunmakla birlikte, açıklanmadığı,

eylemin ayıplanması (hukuka uygun bulunmaması) ve geri bırakma

sonrası sanığın geleceğe yönelik Kanun’da belirtilen koşullara uyma

yükümlülüğü göz önüne alındığında,

“kendine özgü yaptırım benzeri bir

yöntem”

olarak da nitelendirilebileceği belirtilmektedir.

26

Uygulanma

koşulları itibariyle büyük ölçüde örtüştüğü göz önüne alındığında,

Alman Ceza Hukukunda hükmün açıklanmasının geri bırakılması

kurumunun, maddi ceza hukuku kurumu olan ertelemenin özel bir

şeklini teşkil ettiğini söylemek yanlış olmayacaktır.

Hükmün açıklanmasının geri bırakılması StGB’de (yetişkinler yö-

nünden), CMK’dan farklı olarak, hürriyeti bağlayıcı cezalarda uygu-

lama alanı bulunmayıp, sadece yüz seksen gün birimine kadar adli

para cezasını gerektiren suçlarda uygulanabildiğinden, kanun koyu-

cu tarafından kriminal yönden tehlikesiz olarak nitelendirilebilecek

sanıklar bakımından bir imkân tanınması amaçlanmıştır.

27

CMK’ da

23

Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 231. maddesinin 10. fıkrasında belirtildiği üze-

re, denetim süresi içinde kasten yeni bir suç işlenmediği ve denetimli serbestlik

tedbirine ilişkin yükümlülüklere uygun davranıldığı takdirde, açıklanması geri

bırakılan hükmün ortadan kaldırılarak davanın düşmesi sonucunu doğurduğun-

dan koşullu bir düşme nedeni olarak nitelendirilen hükmün açıklanmasının geri

bırakılması kurumu, koşulların varlığı halinde erteleme ve diğer şahsileştirme ku-

rumlarından önce uygulanması (değerlendirilmesi) gereken bir nitelik taşımakta

ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununda düzenlenen erteleme hükümlerine göre sanık

lehine sonuçlar doğurmaktadır.

Y.2.CD

., 21.10.2009, E.2008/32723-K.2009/39449.

(UYAP).

24

Kristian Kühl, Strafgesetzbuch Kommentar, München, 2007, s.405.

25

Marcel Arendt, Quo vadis, Geldstrafe, Möglichkeiten und Grenzen einer

ambulanten Sanktion, Frankfurt, 2012, s.11.

26

Kühl, s.406.

27

Thomas Fischer, Strafgesetzbuch und Nebengesetze, München, 2009, s.544.