Background Image
Previous Page  149 / 421 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 149 / 421 Next Page
Page Background

Türk ve Alman Hukuku’nda Hükmün Açıklanmasının Geri Bırakılması

148

Yargıtay, 01.06.2005 tarihinden sonra işlenen suçlardan dolayı

mahkûm edilen sanıklar yönünden, adalet ve hakkaniyete uygun bir

çözüm bulabilmek saikiyle, tekerrür hükümlerinin uygulanmasına

esas TCK’nın 58. maddesinde öngörülen sürelerin göz önüne alınaca-

ğını belirterek bir çözüm getirmiştir. Ancak öncelikle bu çözüm Ka-

nun’daki düzenlemenin dışına çıkan bir çözüm olması nedeniyle tar-

tışmalıdır. Öte yandan Kararda, tekerrür ve hükmün açıklanmasının

geri bırakılması kurumları arasındaki farklılıkların ve tekerrüre esas

sürelerin görece kısalığının göz önüne alınması ve tartışılması gerekir-

di. Diğer taraftan, Yargıtay Ceza Genel Kurulu Kararındaki çözümün,

hükmün açıklanmasının geri bırakılması kurumunun

(mahkemece suç

işleme eğilimi açısından değerlendirmeye esas alınmadığı takdirde)

uygula-

ma alanını çok genişletmesi nedeniyle, kanun koyucunun amacıyla ne

derece uyumlu olduğu da tartışmalıdır.

73

CMK’da 2014 yılı içinde yapılan değişiklikle, hakkında hükmün

açıklanmasının geri bırakılması kararı verilen kişinin denetim süre-

si içinde, kasıtlı bir suç nedeniyle bir daha hükmün açıklanmasının

geri bırakılmasına karar verilemeyeceği düzenlenmiştir (m.231/8-2).

74

Kanun değişikliğine ilişkin madde gerekçesinde, haklarında hükmün

açıklanmasının geri bırakılması kararı verilen sanıklar hakkında işle-

dikleri diğer suçlardan dolayı da birçok kez hükmün açıklanmasının

geri bırakılması kararı verildiği, denetim süresi içinde sanık hakkın-

da bir daha hükmün açıklanmasının geri bırakılmasına karar verile-

memesinin amaçlandığı belirtilmektedir. Kişinin işlediği ikinci suçun

denetim süresi içinde işlenip işlenmediğinin önemi bulunmamakta-

dır. Daha önceden işlenen suçlar bakımından da bu yasak uygulana-

caktır.

75

Kanun koyucunun, hükmün açıklanmasının geri bırakılması

kararının uygulanma alanının giderek genişleme eğiliminde olmasın-

mış, kanun koyucunun herhangi bir düzenleme getirmemesi nedeniyle, bu hük-

mü mutlak şekilde yorumlamanın adalet ilkesiyle bağdaşıp bağdaşmayacağı ya

da kanun koyucunun gerçek amacının bu olup olmadığının da göz önüne alınma-

sı gerektiği ifade edilmiştir.

73

Karşıt görüş için için bkz.Baştürk, s.317-318.

74

18/6/2014 tarihli, 6545 sayılı Türk Ceza Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik

Yapılmasına Dair Kanun, m.72, Resmi Gazete Yayım Tarihi 28/06/2014.

75

Kanun’un madde gerekçeleri için bkz.

http://www.tbmm.gov.tr/sirasayi/

donem24/yil01/ss592.pdf, m.54 (erişim tarihi: 24.10.2014).