Background Image
Previous Page  28 / 421 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 28 / 421 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (118)

Nimet ÖZBEK

27

Aynı husus, Komisyon’un Edirne Geri Gönderme Merkezi

Raporu’nda da tekrarlanmıştır.

45

Rapor’da “GGM’de bulunan yasa

dışı göçmenlerin boş vakitlerini geçirebilecekleri faaliyet alanlarının

bulunmaması, GGM’de bulunan yasa dışı göçmenlerin günlük bes-

lenmesi için ayrılan ödenek miktarının ihtiyacı karşılamadığı, hava-

landırmaya çıkarılmadığı, göçmenlerin yakalandıktan sonra geri gön-

derme merkezine nakil ve iaşelerine kadarki süreçte insan haklarına

uygun bir şekilde bakımı, beslenmesi, taşınması konusunda iyileştir-

meler yapılması gerektiği, GGM’ye gelen yasa dışı göçmenlere içinde

bulundukları durumu açıklayacak, haklarını anlatacak, GGM’de uy-

maları gerekecek kuralları içerecek şekilde hazırlanan bilgilendirme

broşürlerinin tam olarak verilmediği” belirtilmektedir.

46

Bu nedenlerle

Avrupa dışında meydana gelen olaylar sebebiyle uluslararası koruma

talep edenlerin şartlı mülteci statüsü kazanmalarında büyük sorunlar

bulunmaktadır.

47

Uluslararası koruma başvuru sahiplerinin idarî gözetimi, YUKK

m.68’de yer almaktadır. Bu hükme göre, başvuru sahipleri, sadece ulus-

45

<http://www.tbmm.gov.tr/komisyon/insanhaklari/docs/2014/edirne_yasa-

disi_goc_inceleme_rap.pdf>, (14 Ka- sım 2014), (Edirne Raporu).

46

Edirne Raporu, s.16.

47

“Türkiye’de Avrupalı olmayan sığınmacılara/mültecilere tanınan koruma coğrafi

sınırlama nedeniyle kalıcı bir çözüm olarak üçüncü bir ülkeye yerleştirme gerek-

tirse de, sığınma rejimi yine de başvuru sayısını özellikle de Avrupa’ya gitme-

ye çalışırken yakalananlar açısından azaltmaya dönük olarak çalışmaktadır. Bu

aşamada normatif olarak sistem iki düzeyde çalışmaktadır. İlki enformel olarak

sistem yasadışı sınır dışılar ya da zorla sınırdan geri göndermelerle sığınmacıların

ülkeye girişini geciktirmeye çalışmaktadır. Uzun gözaltı uygulaması (altı aylık)

resmî olarak bu amaca hizmet ederken, insanlık dışı tutulma koşulları potansiyel

başvurucular üzerinde resmî olmayan yollardan vazgeçirici bir etki yaratır”: Soy-

kan, (Kontrol), s.13.

“Gözaltına alınmasına rağmen sığınma prosedürüne erişmeyi başarmış sığınma

başvuru sahibi ve mültecilerle yapılan mülakatlara göre, ülkeye düzensiz yol-

lardan giriş yapan göçmen ve sığınmacıların sınır dışı edilmek üzere gözaltına

alınması uygulaması ile normatif düzeyde sığınma rejiminin başvurucu sayısının

azalması sağlanmaktadır. Sığınmacıların kara ve deniz sınırlarından ülkeye gi-

rişleri önce geri itmeler, sonrasında gözaltı uygulaması ile engellenerek, sığınma

prosedürüne, diğer bir deyişle uluslararası korumaya erişimleri engellenmiş olur.

Bu yolla sığınma rejimi enformel ve formel yollardan başvurucu sayısını azaltmış

olur. Ülkeye giren yabancı sayısı ne kadar az olursa, ülkeyi terklerini sağlamak da

o kadar kolay olacaktır. Hukuk sistemi, düzensiz yollardan seyahat eden mülte-

cileri ‘kaçak göçmen’ olarak kodlayarak daha sınırda ulus-devlet hukuku/sığın-

ma rejimi dışına atar. Ulus-devletin sınırlarından içeri giremeyen vatandaş olma-

yan ‘öteki’, uluslararası toplumun korumasının da dışında kalmış olur”: Soykan,

(Kontrol), s.3.