Background Image
Previous Page  230 / 421 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 230 / 421 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (118)

Hasan DURSUN

229

III- DANIŞTAY’IN KONUYA İLİŞKİN DİĞER KARARLARI

Yukarıda belirtildiği üzere zincir işlemlere karşı hangi aşamada

dava açılabileceği konusundaki Danıştay kararları istikrarsızlık gös-

termektedir. Danıştay’ın bu konuda vermiş olduğu farklı tarihlerdeki

kararlarına bir göz atmak uygun olacaktır.

Danıştay, zincir işlemin bir halkasını oluşturan müteahhitlik

kıymetlendirme raporunun tek başına idari davaya konu olabilece-

ği sonucuna varmıştır. Gerçekten de Ankara 3. İdare Mahkemesinin

müteahhitlik kıymetlendirme raporlarının ilgili yönetmeliğe göre işi

yaptıran idarece düzenlendiği, müteahhidin iş tutumu, sözleşme, şart-

name, program ve emirler ile işçi ve ilgili mevzuata uyup uymadığının

idarece değerlendirildiği ve not verildiği, bu raporların, iş bitirme bel-

gesi ile birlikte değerlendirildiğinde hazırlık işlemi niteliğinde oldu-

ğu, bu nedenle idari davaya konu olamayacağı gerekçeleriyle davanın

reddine karar vermesini, Danıştay Onuncu Dairesi 19.12.1990 tarih ve

E.1989/2303, K. 1990/3068 sayılı kararıyla bozmuş ve şu görüşü ileri

sürülmüştür:

“Ankara 3. İdare Mahkemesinin 9.2.1989 günlü ve E.1989/514, K:

1989/138 sayılı kararının temyizen bozulması istenilmektedir.

“28.3.1983 günlü 17293 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Yapı, Tesis

ve Onarım İşleri İhalelerine katılma Yönetmeliğinin “Müteahhitlik Sicilleri”

adı altında düzenlenen Dördüncü Bölümünde 16. maddede, müteahhidin yap-

tığı işe ait, işi yaptıran idarece düzenlenecek kıymetlendirme raporunun işin

geçici veya tasfiye kabul tarihinden itibaren en geç 3 ay içinde ilgili kurulu-

şun bağlı bulunduğu bakanlık ve kurumca Bayındırlık Bakanlığına gizli olarak

gönderileceği husus yer almıştır. Aynı yönetmeliğin “karne tutarının tesbiti

ve değerlendirme” başlığındaki 8. maddesinin son fıkrası “Müteahhitlik kıy-

metlendirme raporunda 60 dan aşağıda not almış olan veya kıymetlendirme

raporu bakanlığa gelmemiş işler karne tutarı hesabında göz önüne alınmaz”

hükmünü taşımaktadır.

“Bu mevzuatın değerlendirilmesinden, müteahhidin yaptığı işin idarece

standart basılmış kıymetlendirme raporunda çeşitli ölçeklerde değerlendiril-

diği, not verildiği, bu not ortalamasının iş bitime belgesi ve doğrudan mü-