

TBB Dergisi 2015 (118)
Hasan DURSUN
229
III- DANIŞTAY’IN KONUYA İLİŞKİN DİĞER KARARLARI
Yukarıda belirtildiği üzere zincir işlemlere karşı hangi aşamada
dava açılabileceği konusundaki Danıştay kararları istikrarsızlık gös-
termektedir. Danıştay’ın bu konuda vermiş olduğu farklı tarihlerdeki
kararlarına bir göz atmak uygun olacaktır.
Danıştay, zincir işlemin bir halkasını oluşturan müteahhitlik
kıymetlendirme raporunun tek başına idari davaya konu olabilece-
ği sonucuna varmıştır. Gerçekten de Ankara 3. İdare Mahkemesinin
müteahhitlik kıymetlendirme raporlarının ilgili yönetmeliğe göre işi
yaptıran idarece düzenlendiği, müteahhidin iş tutumu, sözleşme, şart-
name, program ve emirler ile işçi ve ilgili mevzuata uyup uymadığının
idarece değerlendirildiği ve not verildiği, bu raporların, iş bitirme bel-
gesi ile birlikte değerlendirildiğinde hazırlık işlemi niteliğinde oldu-
ğu, bu nedenle idari davaya konu olamayacağı gerekçeleriyle davanın
reddine karar vermesini, Danıştay Onuncu Dairesi 19.12.1990 tarih ve
E.1989/2303, K. 1990/3068 sayılı kararıyla bozmuş ve şu görüşü ileri
sürülmüştür:
“Ankara 3. İdare Mahkemesinin 9.2.1989 günlü ve E.1989/514, K:
1989/138 sayılı kararının temyizen bozulması istenilmektedir.
“28.3.1983 günlü 17293 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Yapı, Tesis
ve Onarım İşleri İhalelerine katılma Yönetmeliğinin “Müteahhitlik Sicilleri”
adı altında düzenlenen Dördüncü Bölümünde 16. maddede, müteahhidin yap-
tığı işe ait, işi yaptıran idarece düzenlenecek kıymetlendirme raporunun işin
geçici veya tasfiye kabul tarihinden itibaren en geç 3 ay içinde ilgili kurulu-
şun bağlı bulunduğu bakanlık ve kurumca Bayındırlık Bakanlığına gizli olarak
gönderileceği husus yer almıştır. Aynı yönetmeliğin “karne tutarının tesbiti
ve değerlendirme” başlığındaki 8. maddesinin son fıkrası “Müteahhitlik kıy-
metlendirme raporunda 60 dan aşağıda not almış olan veya kıymetlendirme
raporu bakanlığa gelmemiş işler karne tutarı hesabında göz önüne alınmaz”
hükmünü taşımaktadır.
“Bu mevzuatın değerlendirilmesinden, müteahhidin yaptığı işin idarece
standart basılmış kıymetlendirme raporunda çeşitli ölçeklerde değerlendiril-
diği, not verildiği, bu not ortalamasının iş bitime belgesi ve doğrudan mü-