Background Image
Previous Page  232 / 421 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 232 / 421 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (118)

Hasan DURSUN

231

kında yaptırım uygulanması sonucunu doğuracak işlemler zincirinin

ön aşamasını oluşturan ve hukuki sonuç doğuracağı açık olan dava

konusu işlemin iptal davasına konu edilebilecek kesin ve yürütülmesi

zorunlu bir işlem olduğu görüşü öne sürülmüştür.

6

Danıştay, zincir işlemin bir halkasında olumsuz karar alınması

durumunda bu işlemin dava yoluna gidilmesini haklı kılacağı görüşü-

nü benimsemektedir. Nitekim Danıştay Onuncu Dairesinin 15.11.1995

tarih ve E. 1995/4171, K. 1995/5628 sayılı kararında; kamuya yararlı bir

dernek sayılabilmek için usulüne uygun olarak yapılan başvuru üze-

rine Başbakanlığın buradaki görevinin dosyayı Danıştay’a göndermek

ve Danıştay’dan olumlu görüş çıktığı takdirde Bakanlar Kurulu karar

taslağını hazırlamak olduğu, Dernekler Kanunu’nun Başbakanlığa bu

tür istekleri geri çevirme yetkisi vermediği sonucuna ulaşılmıştır. Ka-

rarda Danıştay Savcısının ileri sürdüğü şu düşünce Daire tarafından

oybirliğiyle benimsenmiştir:

“…kamuya yararlı derneklerden sayılmasına ilişkin istemi, bu ve benze-

ri derneklerin kamu yararına çalışan derneklerden sayılmasının hazine ge-

lirlerini azaltıcı nitelikte görüldüğü gerekçesiyle işleme konulmayarak reddi

yolundaki işlemi iptal eden idare mahkemesi kararının temyizen bozulması

istenilmektedir.

2908 sayılı Dernekler Kanununun 58. maddesinde, bir derneğin kamu

yararına çalışan derneklerden sayılabilmesi koşulları gösterilmiştir. Buna

göre, derneğin en az bir yıldan beri faaliyette bulunması; derneğin amaç ve bu

amacı gerçekleştirmek için giriştiği faaliyetlerin ülke çapında yararlı sonuçlar

verecek nitelik ve ölçüde olması gerekmektedir.

İşlem dosyasında bulunan belgelerden Maliye Bakanlığı, İçişleri ve Sağ-

lık Bakanlıkları ile Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Mü-

dürlüğünün derneğin kamu yararına çalışan derneklerden sayılması yolunda

olumlu görüş bildirdikleri anlaşılmıştır. Bu durumda davalı idarenin yasanın

aradığı usul ve esasa ilişkin koşulların tamamını içeren ve mevcut haliyle baş-

kaca bir noksanı olmayan dosyayı yasanın 59. maddesi uyarınca Danıştay

Başkanlığı’na göndermesi gerekirken yasada aranmayan bir koşulu gerekçe

göstererek istemi reddetmesinde hukuka uyarlık görülmemiştir.

6

Danıştay Dergisi

, Yıl: 35, Sayı: 109, 2005, s. 366-368.