Background Image
Previous Page  234 / 421 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 234 / 421 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (118)

Hasan DURSUN

233

Son olarak Danıştay,

örtülü olarak,

zincir

işlemin oluşturulması

sırasında onun tüm halkalarının dikkate alınarak nihai işlemin yapıl-

ması gerektiğini ifade etmektedir. Nitekim Danıştay Beşinci Dairesi-

nin 18.12.1991 tarih ve E. 1991/1899, K. 1991/2430 sayılı kararında, bir

eserin “uluslararası düzeyde orijinal”, yaygın olup olmadığını bilimsel

yönden değerlendirme yetkisinin 2547 sayılı Yükseköğretim Kanu-

nunun ve 9.12.1989 tarih ve 20367 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan

Öğretim Üyeliğine Yükseltilme ve Atanma Yönetmeliğinde belirti-

len kurullara ait olduğu, profesörlüğe yükselme konusunda kesin ve

uygulanması gerekli işlemi tesis edecek olan makam Yükseköğretim

Kurulu olsa da Yüksek Öğretim Kurulunun kanun ve yönetmelikte

belirtilen kurulların görüşünü alması gerektiği, salt Değerlendirme

Komisyonunun kararının bağlayıcı olmadığı, salt bu komisyonun ka-

rarıyla Yükseköğretim Kurulu tarafından bir doçentin profesörlüğe

yükseltilmemesinin hukuka uygun olmadığı ifade edilmiştir.

9

IV- İNCELEME KONUSU DANIŞTAY KARARININ

DEĞERLENDİRİLMESİ

Danıştay İkinci Dairesinin inceleme konusu bu kararında, çeşitli

defalar belirtildiği üzere, müşterek kararnamelere karşı ancak Cum-

hurbaşkanının onay işleminden sonra dava açılabileceği esası benim-

senmektedir. Bu görüşün isabetini belirtmek üzere karma işlem ve

onun tipik bir örneğini oluşturan müşterek kararname ile ilgili mev-

zuat üzerinde durulması faydalı olacaktır.

Bir kimsenin eğitim ataşeliğine atanması karma işlem grubuna

girmekte olup bu grubun tipik bir örneğini oluşturan müşterek işlem

niteliğinde bulunmaktadır. Nitekim Günday’ın belirttiği üzere karma

işlemler; aynı yön, konu ve amaca yönelik birden fazla iradenin bir

sıra izlenerek açıklanması sonucu meydana gelen bir işlemdir. Kar-

ma işlemin tipik bir örneğini oluşturan müşterek kararnamede birden

fazla irade (ilgili bakan, başbakan ve Cumhurbaşkanı iradelerinin )

açıklanması ile oluşmakta ve bu iradeler yine ilgili bakan, başbakan

ve Cumhurbaşkanı şeklinde belirli bir sıra izlenerek aynı yön, konu ve

9

Danıştay Dergisi

, Yıl: 22, Sayı: 84-85, 1992, s. 358-364.