

TBB Dergisi 2015 (118)
Nimet ÖZBEK
29
rinde kalmasının bir zorunluluk olmadığını göstermesi bakımından
zikredilmeye değer niteliktedir. YUKK’a göre, idarî gözetimin gerekip
gerekmediği bireysel olarak değerlendirilir. Bu belirlemenin nasıl ya-
pılacağı da düzenlenmiştir: (…) ilgilinin idarî gözetim altına alınma-
dan önce, ikamet zorunluluğu ve bildirim yükümlülüğünün yeterli
olup olmayacağı öncelikle değerlendirilir.
Kanun’da idarî gözetimin süresi şu biçimde düzenlenmiştir: Baş-
vuru sahibinin idarî gözetim süresi otuz günü geçemez. İdarî gözetim
altına alınan kişilerin işlemleri en kısa sürede tamamlanır. İdarî göze-
tim, şartları ortadan kalktığı takdirde derhal sonlandırılır (m.68/V).
YUKK, ilgiliye, idarî kararın usûlüne uygun tebliği koşulunu getir-
mektedir. İdarî gözetim kararı, idarî gözetim altına alınma gerekçele-
rini ve gözetimin süresini içerecek şekilde idarî gözetim altına alınan
kişiye veya yasal temsilcisine ya da avukatına yazılı olarak tebliğ edi-
lir. İdarî gözetim altına alınan kişi bir avukat tarafından temsil edil-
miyorsa kararın sonucu ve itiraz usûlleri hakkında kendisi veya yasal
temsilcisi bilgilendirilir (YUKK m.68/IV). İdarî gözetim altına alınan
kişi veya yasal temsilcisi ya da avukatı, idarî gözetime karşı sulh ceza
hakimine başvurabilir (YUKK m.68/VII-1.cümle). Ancak başvuru,
İdarî gözetimi durdurmaz (YUKK m.68/VII).
Sonuç olarak YUKK’a göre hakkında sınır dışı etme kararı verilen-
lerden gerekli görülenler, geri gönderme merkezlerinde ve en fazla 1
yıllığına; hakkında İdarî gözetim uygulanmasına karar verilen ulusla-
rarası koruma başvuru sahipleri ise kabul ve barınma merkezlerinde
50
ve en fazla 30 günü geçmemek şartıyla İdarî gözetime tabi tutulabilir-
ler. Her iki karara karşı yargı yoluna başvurmak olanaklı olup bu ko-
nuda yetkili mahkeme sulh ceza hakimlikleri olarak düzenlenmiştir
(YUKK m.57/VI ve m.68/VII).
51
önce, sığınmacılık başvurusu kabul edildikten sonra, meme kanseri olduğu için
Türkiye’yi terkeden Afganlı (YUKK’dan önceki düzenlemeler uyarınca bir sığın-
macı olan) Mozaffari’nin fiilen öğrenim özgürlüğünden yoksun kaldığı yolunda
bkz. Zakira Hekmat, “Afgan Mültecilerin Deneyimleri”, Mülteci-Der Uydukentler
İzleme ve Raporlama Projesi (SC-MORE), Ankara 20 Haziran 2014, (Deneyimler).
50
Göç İdaresi Genel Müdürlüğü verilerine göre, kabul ve barınma merkezleri; Erzu-
rum, Gaziantep, İzmir, Kırklareli, Kayseri, Van ve Yozgat İllerimizde bulunmak-
tadır:
<http://www.goc.gov.tr/icerik6/Kabul%20ve%20Bar%C4%B1nma%20
Merkezleri_283_286_287_icerik> , (4 Temmuz 2014).
51
Ayrıntılı bilgi için bkz. Ekşi, İdarî Gözetim, s.121-130.