

Danıştay İçtihatları Birleştirme Usulünün Formel İşleyişi Üzerine
124
2.2. Aykırılık veya Uyuşmazlık Şartı
2575 sayılı Kanunun 39. maddesinde, kararların birbirinden farklı
olması gerektiğini ifade etmek üzere aykırılık ve uyuşmazlık ibareleri
birlikte kullanılmıştır. “Aykırılık” kavramı ile hükme esas alınan ve
sonuca etki eden normun birbirine tam zıt ve aksi yönde yorumlanma-
sı kastedilirken, “uyuşmazlık” kavramı ile norma verilen anlamların
tam olarak örtüşmemesi anlatılmaktadır. İçtihatların birleştirilmesi
için aykırılık veya uyuşmazlık durumlarından birinin gerçekleşmesi
yeterlidir.
İçtihatların birleştirilmesi yoluna gidilirken kararların maddi ve
hukuki konusunun aynı olması konusunda özenli davranılması ge-
rektiği savunulmaktadır.
27
Bununla birlikte, Kanundaki “aykırılık
veya uyuşmazlık” ibaresinin bu şartın dar bir şekilde yorumlanması
nedeni olarak görülmemesi gerekir. Bu usulün işletilmesi için ortada
hukuki meselelere getirilen çözümlerin birbirinden belirgin bir şekil-
de farklı olması yeterli görülmelidir.
28
Aykırılık ve uyuşmazlık şartı, iki ayrı niteliği bünyesinde barın-
dırır. Bunlardan ilki, kararlara konu maddi olayın aynı veya benzer
olmasıdır. Aynılık veya benzerlik şartı, tarafları, konusu ve sebebi aynı
olan uyuşmazlıklar anlamında kullanılamaz.
29
Bilindiği gibi 2577 sa-
yılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 53. maddesi, tarafları, konu-
su ve sebebi aynı olan bir dava hakkında verilen karara aykırı yeni
bir kararın verilmesine neden olabilecek kanuni bir dayanak yokken,
aynı mahkeme yahut başka bir mahkeme tarafından önceki kararın
hükmüne aykırı bir karar verilmiş bulunması halini yargılamanın ye-
nilenmesi nedeni saymıştır. İçtihatları birleştirme usulü bu kadar dar
yorumlanmamalıdır.
Bu usulün işletilmesi için kararların taraflarının aynı olması aran-
maz. Bu durum davacı taraf için olduğu kadar, davalı idare için de
27
Tuncay, s. 255.
28
Işıklar, s. 473.
29
Baki Kuru, Hukuk Muhakemeleri Usulü, C. V, 6. baskı, Demir Demir Yayıncılık,
İstanbul, 2001, s. 4946; Duran, s. 421; “Bu duruma göre içtihadın birleştirilmesi
istemine neden olan ve yukarıda anılan kararlarda maddi olay yönünden birlik
bulunmadığından, 2575 sayılı Danıştay Kanununun 39 uncu maddesinde ‘belirti-
len kararlar arasında aykırılık veya uyuşmazlık’ söz konusu değildir.” Bkz. DİBK,
17.6.1982, E:1981/11, K:1982/7.