

TBB Dergisi 2015 (119)
Sami DOĞRU
527
Denizi Davası,
99
İngiltere- Fransa Davası
100
ve Maine Körfezi Davası
101
gibi, teyit edilmiştir.
Her ne kadar mahkemeler ‘ilgili/özel durumların’ bir listesini
vermekten kaçınsa da, bugüne kadar görülen davalar ve yapılan an-
laşmalar dikkate alınarak bir sınıflandırma yapılabilir. Devlet uygu-
lamalarına bakıldığında, deniz alanı sınırlandırma anlaşmalarının
çoğunda ‘coğrafi değerlendirmelerin’ öne çıktığı görülmektedir.
102
Bu
nedenle, ilgili durumlar iki gruba; ‘coğrafi’ ve ‘coğrafi olmayan’ şeklin-
de ayrılarak incelenebilir.
103
Coğrafi faktörler
olarak, ‘genel coğrafi çer-
çeve (sınırlandırılacak alanın genel karakteristikleri ile bölgenin - yarı
kapalı deniz, okyanus vb.- belirli özellikleri)’, ‘sahilin yapısı’, ‘orantılı-
lık’, ‘adaların varlığı’, ‘esas hatlar’, ‘jeolojik ve jeomorfolojik değerlen-
dirmeler’, ‘üçüncü devletlerin varlığı’, ‘kara ülkesi sınırının pozisyonu’
sayılabilir.
Coğrafi olmayan faktörler
ise, daha çok coğrafi değerlendir-
melerle belirlenen sınırın düzeltilmesi amacıyla kullanılır ve ‘ekono-
mik faktörler’, ‘tarafların devlet uygulamaları’, seyrüsefer faktörünü
104
de kapsayan ‘güvenlik faktörü’ ve ‘politik faktör’den oluşmaktadır.
Coğrafi faktörler aşağı yukarı her sınırlandırma anlaşmasında et-
kili olmaktadır. Hatta bazı durumlarda, diğer faktörlerle birlikte ama
belirleyici olarak yer almaktadır. Bazı durumlarda coğrafi olmayan
faktörlerin de sınırların yerinin belirlenmesinde etkin oldukları görül-
mektedir.
105
Bu çerçevede, özellikle Doğu Akdeniz’de yapılacak bir sı-
99
Kuzey Denizi Davasında eşit uzaklık metodu, bölgedeki ilgili coğrafi durumların
varlığı nedeniyle hakkaniyet çerçevesinde uygulama dışı bırakılmıştır. Mahkeme
ayrıca sınırlandırma amacının, tek bir metodun değil, hedefinin araştırılmasına
yönelik olduğunu vurgulamıştır. I.C.J. Report 1969, op. cit., par. 89-90.
100
Mahkeme, ‘hakkaniyete uygun bir sınırlandırmaya ulaşmak amacıyla coğrafi
ve diğer durumlar ışığında eşit uzaklık prensibi veya başka bir metodunun
uygun olup olmadığının takdiri konusunu Mad. 6 kapsamında bile çok önem-
li bir sorun’ olarak görmektedir. Anglo-French Case, op. cit., s. 45, par. 70.
101
Delimitation of the Maritime Boundary in the Gulf of Maine Area, Judgment,
I.C.J. Reports 1984, s. 316, par. 164.
102
Handbook on the Delimitation of Maritime Boundaries, op. cit., s. 25.
103
Yoshifumi Tanaka, Predictability and Flexibility in the Law of Maritime Delimita-
tion, Hart Publishing, Oxford, 2006, s. 151; Ayrıca bkz., Handbook on the Delimi-
tation of Maritime Boundaries, op. cit., s. 25-46.
104
Oxman ‘seyrüsefer faktörlerini’ ‘güvenlik faktörü’ içinde değerlendirmiştir. Bkz.,
Bernard H. Oxman, “Political, Strategic, and Historical Considerations”, Interna-
tional Maritime Boundaries, Vol. I, op. cit., s. 22- 40.
105
Prosper Weil, “Geographic Consideration in Maritime Delimitation”, Internatio-
nal Maritime Baundaries, Vol. I, op. cit., s. 124.